פתחתי הבוקר את המחשב וקפצה לי ההודעה הבאה: "אימון מוחי לשימור וחיזוק הזיכרון לבני 55 ומעלה. התוכנה שגם מאמנת וגם מלמדת!!!". התגובה הראשונה שלי היתה למחוק ולהמשיך הלאה. אני עוד לא 55 ועוד לא ומעלה, אז מה לזה ולי? בעודי לוחצת על כפתור המחיקה קופצת לי הודעה נוספת: "7 תרגילים פשוטים לחיזוק השרירים בכל גיל". השילוב הזה של השניים הזכיר לי כתבה שראיתי בטלוויזיה לפני זמן מה.

בכתבה סופר על מחקר שניסה לבחון מהם הגורמים המאפשרים לאנשים להגיע לגיל מופלג במצב גופני ומנטלי טוב. החוקרים שוחחו עם אלפי אנשים מבוגרים בגילאים 90 ומעלה ממגוון רחב של רקעים, ומקומות בעולם, במטרה למצוא מכנה משותף ביניהם.

נכון שלגנטיקה תרומה מכריעה, וישנם פרמטרים רבים המשפיעים על התוצאה הסופית (מצב כלכלי, גיאוגרפיה, דמוגרפיה, תרבות…) ובכל זאת החוקרים הצליחו למצוא מכנה משותף שעבר כחוט השני בתשובותיהם של לכל המרואיינים.

כולם לאורך שנות חייהם עשו ועדין עושים! שני דברים:

האחד – פעילות גופנית מתונה וממושכת, מספר פעמים בשבוע כמו הליכה, ריצה, שחיה, אופניים, ריקוד, התעמלות.

השני – פעילות שמאתגרת את המוח כמו קריאה, ברידג', תשבצים, סודוקו, לימוד מתמיד, נגינה, הרצאות…

המסר מהמחקר נשאר איתי כמה ימים.

אם כבר להגיע לגיל מופלג אז עדיף במצב טוב.

ואם יש מה לעשות כדי להגדיל את הסיכוי לכך אז למה לא?

המחשבות נודדות גם לפרקטיקה – מה אני אמורה לעשות?

או מדויק יותר – מה מתאים ונכון לי לעשות? איך? כמה? אלוהים נמצא בפרטים הקטנים…

וככה ההסתובבתי לי כמה ימים וכשהמחשבות מסתובבות לי בראש.

מחפשת תשובות.

באמצע שיעור הטאי צ'י הראשון אליו הגעתי אחרי שצפיתי בכתבה נפל לי האסימון.

הכל התחבר לי!

זה מה שאנחנו עושים פה!!!

לימוד ותרגול טאי צ'י נותן מענה בדיוק לשני העולמות הללו. גם מבצעים פעילות גופנית מתונה וגם מתרגלים ומאמצים את המוח!

את החלק של הפעילות הגופנית לא ממש צריך להסביר. יש שיעורים איטיים יותר ויש אנרגטים יותר אך בכולם מפעילים את הגוף בצורה מתונה. התרגול כולל למידה של עקרונות רבים להפעלה יעילה ונכונה של הגוף, תוך שמירה על בריאותו, ופיתוח כלים המשפרים את יכולותיו כמו למשל שיווי משקל, תנועתיות, חוזק, גמישות המפרקים וגמישות בכלל.

גם החלק של תרגול המוח והחשיבה ברור לגמרי, למידה אין סופית מהרגע הראשון שמתחילים ולתמיד.

כל תנועה שאנחנו לומדים צריך לשנן ולזכור. צריך לחזור עליה. בחלק מהמקרים צריך להפוך את הצדדים ולבצע את התנועה לצד השני, הפוך מזה בו נלמדה. לפעמים עושים את התנועה הזו בלבד, ולפעמים מחברים אותה לתנועות נוספות ומבצעים כרצף תנועות. לפעמים עושים עם המדריכה באותו כיוון, ולפעמים בתמונת ראי. ואז צריך לעשות לבד!

ושוב חוזרים על התנועה ומדייקים אותה.

ואז לומדים תנועה חדשה…

אז נכון, אף אחד לא מבטיח ולא יודע לאיזה גיל נגיע ובאיזה מצב נהיה בגיל הזה. מה שכן ברור וידוע הוא שאימוץ הרגלים בריאים מוקדם ככל האפשר יכול לעזור להגיע רחוק יותר וטוב יותר.

הזדקנות איכותית היא תוצאה של שנים ארוכות של השקעה בעצמנו. ככל שנתחיל צעירים יותר התוצאה ככל הנראה תהיה טובה יותר.

תרגלו את המוח. המשיכו ללמוד ולהציב לעצמכם אתגרים אינטלקטואליים. במקביל המשיכו בפעילות גופנית יומיומית.

כשם שהפעילות הגופנית מחזקת את הגוף, כך הפעילות השכלית מחדדת ומעוררת את המוח.

לשמחתי, מצאתי את הטאי צ'י שנותן לי מענה לשניהם יחד ועוד הרבה דברים טובים נוספים!!!