כיום ברור מעל לכל ספק כי לתרגול טאי צ'י יתרונות בריאותיים רבים בקרב כלל האוכלוסיה, ובפרט בקרב מבוגרים. במישור הפיזי הטאי צ'י תורם לחיזוק השלד והשרירים, משפר את שיווי המשקל והיציבה ומקנה למתרגל ביטחון אישי ותנועה זורמת וקלילה יותר. 

אולם השפעת התרגול אינה נחלת המישור הפיזי בלבד. מחקרים נוספים מראים כי לתרגול טאי צ'י יתרונות רבים גם במישור הנפשי. 

"נפש בריאה בגוף בריא" הוא לא קלישאה אלא משפט בעל משמעות עמוקה ביותר. מה שהחכמים הסינים הבינו כבר לפני שנים, מקבל משנה תוקף בעת המודרנית. גוף ונפש כרוכים אחד בשני ובריאות טובה היא מכפלה של שניהם.

אחת הבעיות הנפוצות כיום בקרב אנשים מבוגרים היא דיכאון. התופעה עשויה להיות תוצאה של בגידת הגוף, חיי בדידות או העידן המודרני שמקדש את הכוכבים הצעירים. את המבוגרים, אלו שנתנו את חייהם כדי לבנות עולם טוב, יש נטייה לשכוח. 

מחקר שנערך במטרה לבחון השפעה של תרגול טאי צ'י על דיכאון אצל מבוגרים העלה תוצאות מדהימות.

איך יכול טאי צ'י לטפל בדיכאון אצל מבוגרים

שיעור הדיכאון בקרב קשישים ומבוגרים הוא גבוה. כבר כיום מעל מחצית המבוגרים מקבלים טיפול תרופתי להקלת תסמיני דיכאון. מחקר חדש מצביע על יעילות רבה של טיפול תרופתי המשולב בתרגול טאי צ’י בשיפור תסמיני דיכאון וכן בנסיגה מוחלטת של הדיכאון.

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת American Journal of Geriatric Psychiatry התבססו על מחקר בו שנמשך 4 שבועות בו נבחנה השפעת תרגול טכניקת טאי צ’י בקרב 112 מבוגרים בגיל של 60 ומעלה שסבלו מדיכאון חמור – דיכאון מז’ורי, וטופלו בתרופות נוגדות דיכאון של “קו ראשון” אסציטלופרם, על מנת להגיע לנסיגה בתסמיני המחלה ולשיפור תפקודי וקוגניטיבי. 

מתוכם, 73 מבוגרים שהגיבו לטיפול התרופתי באסציטלופרם המשיכו לטיפול נוסף שכלל סדנה שנמשכה 10 שבועות באופן הבא:

בקבוצה הראשונה השתתפו מבוגרים בפגישות בהן למדו ותרגלו טכניקת טאי צ’י. הפגישות היו בנות שעתיים ונערכו אחת לשבוע.

בקבוצה השניה השתתפו מבוגרים בפגישות בהן למדו אודות בריאות נכונה כולל תרגולי של פעילות גופנית בסיסית. הפגישות היו בנות שעתיים ונערכו אחת לשבוע.

במהלך המחקר ולאחר סיומו עברו המשתתפים אבחון לגבי רמת הדיכאון שממנה סבלו וכן נבדקו משתנים נוספים כגון רמת חרדה, עליזות, מדדי איכות חיים, תהליכים שכליים – קוגניטיביים ורמת דלקת בגוף, בהשוואה לרמת מדדים אלו בתחילת הטיפול ובמהלך תקופת המעקב.

מניתוח הממצאים עלה כי בקרב חברי הקבוצה שעברה טיפול בסיוע טכניקת הטאי צ’י, נמצא שיפור דרמטי בקרב 94% מן המשתתפים ברמות של תסמיני הדיכאון. זאת בהשוואה למצבם לפני הטיפול.

יתרה מזאת, מן הממצאים עלה כי בקבוצה שעברה סדנת טאי צ’י, 65% מהמבוגרים חוו נסיגה – רמיסיה בדיכאון. יתרה מכך, חברי הקבוצה נהנו גם משיפור במגוון מדדים של בריאות גופנית, שיפורים ביכולות השכליות הקוגניטיביות וניכרה הפחתה ברמות הדלקת בגופם.

הממצאים העלו שהטאי צ’י היה יעיל באופן מובהק. 

יש לציין כי גם הנבדקים שהשתתפו בקבוצת הביקורת, אשר עברו סדנה בנושא בריאות שכללה תרגול גופני מינימלי, חוו הפחתה בתסמיני הדיכאון, אם כי במידה פחותה מקבוצת הטאי צ'י. 77% מנבדקי קבוצת הביקורת הציגו שיפורים בהפחתת תסמיני הדיכאון שמהם סבלו.

מחקר זה מעניק תמיכה מחקרית לממצאים המרובים שנאספו בשני העשורים האחרונים. המחקרים מצביעים על קשר הדוק בין גוף לנפש, ועל יתרונות הטיפול ברפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית על ידי טכניקות המשלבות פעילות גופנית מתונה ותרגול הרפיה. 

אומנות הלחימה סינית הטאי צ’י משלבת תנועות עדינות ומביאה לשיפור משמעותי במישורים הפיזי והנפשי. בין הפרמטרים המושפעים לטובה מתרגול טאי צ'י: יציבה נכונה, ריכוז וקשב, שקט נפשי, ביטחון עצמי, חיזוק הגוף, יחסים בינאישיים ועוד.

פורסם בפורטל הדוקטור