טאי צ'י היא אומנות לחימה סינית עתיקה המשלבת תנועות זרימה עדינות עם נשימה עמוקה ומדיטציה. מדובר בפעילות גופנית מתונה שמאז פריצתה מחוץ לגבולות סין צברה פופולריות גוברת והולכת גם בעולם המערבי. אחד הענפים הנפוצים ביותר כיום הוא טאי צ'י לגיל הזהב המציע לאנשים מבוגרים יתרונות פיזיים, נפשיים ואפילו רגשיים וחברתיים.

במאמר זה, נחקור את יתרונות הטאי צ'י לגיל הזהב, נלמד כיצד יכול הטאי צ'י לשפר את הבריאות והרווחה של אנשים מבוגרים ונבין למה מדובר בפעילות גופנית מומלצת לכל מי שרוצה, להימנע מפציעות, להפחית את הסיכון למחלות, לשפר את איכות החיים ואפילו להאריך אותם.

‏מדוע טאי צ'י לגיל הזהב

ד"ר עמיר סולד, מומחה בעל שם עולמי בכירורגיה לפרוסקופית, מתרגל טאי צ'י מעל לשלושים שנים ומדריך בכיר במרכז הישראלי לטאי צ'י מצביע על כך שמחקרים רבים כבר הוכיחו את יתרונות הטאי צ'י לגיל הזהב, אפילו עבור כאלו שמעולם לא עסקו בפעילות גופנית כלשהי קודם לכן.

ד"ר סולד מצביע על מחקרים שהראו כי ניתן להשיג שיפור ביציבה ושיווי המשקל של המתאמנים תוך פרק זמן ‏של חודשים ספורים, בכך ‏להפחית באופן ‏משמעותי את הסיכון ‏לנפילות שהן אחד הגורמים הנפוצים לפציעות בקרב מבוגרים.

בנוסף טאי צ'י לגיל הזהב משפר את הריכוז ואת היכולות הקוגניטיביות, מסייע להילחם בדמנציה, משפר את ההרגשה הכללית ומעלה את רמת האנרגיה והחיוניות.

ד"ר סולד מציין עוד כי אופי התנועה העדין והרך של הטאי צ'י מאפשר לחזק ולהגמיש את הגוף מבלי לייצר עליו עומס מוגזם, ולכן מדובר בפעילות מושלמת לגיל הזהב.

יתרונות הטאי צ'י לגיל הזהב

כבר לפני מאות שנים השתמשו חכמי סין בטאי צ'י כתרגול יומיומי לשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית, והבינו את היתרונות שלו כנוסחה לאיכות חיים טובה ואריכות ימים.

יתרונות פיזיים

אולי היתרון המובהק ביותר של הטאי צ'י הוא השיפור הפיזי שהוא מקנה למתרגלים. טאי צ'י הוא תרגיל המבוצע בעצימות נמוכה, שאינו מייצר עומס על השרירים והמפרקים ולכן ניתן לבצע אותו כמעט בכל גיל ובכל רמה של כושר גופני. אנשים מבוגרים יותר או מוגבלים פיזית יכולים לתרגל לאט יותר או להתאים חלק מהתנועות לצרכים והיכולות שלהם.

התנועות הייחודיות של הטאי צ'י משפרות שיווי משקל, גמישות וכוח, ובכך מסייעות לאנשים מבוגרים להישאר ניידים, פעילים ועצמאיים.

מחקרים מדעיים הוכיחו כי תרגול תדיר של טאי צ'י מפחית את הסיכון לנפילות המהוות דאגה משמעותית עבור אנשים בגיל הזהב. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, נפילות הן הגורם המוביל לפציעה בקרב מבוגרים, והן עלולות להוביל לבעיות בריאות חמורות ביותר כמו לדוגמה שברים בירך, פציעות ראש ואפילו מוות. המחקרים הראו כי טאי צ'י מפחית את הסיכון לנפילות בעד ארבעים וחמישה אחוזים, נתון משמעותי ביותר ההופך את הטאי צ'י לדרך יעילה עבור אנשים מבוגרים לשמור על בטיחותם ולמנוע נפילות ופציעות.

מחקרים הוכיחו גם את יתרונות הטאי צ'י לשיפור בריאות הלב וכלי הדם. התרגול יכול להוריד את לחץ הדם, להפחית את רמות הכולסטרול ולשפר את זרימת הדם. יתרונות אלה יכולים להפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי הנפוצות יותר בגיל המבוגר.

יתרונות נפשיים

טאי צ'י לגיל הזהב מציע גם יתרונות רבים וחשובים לבריאות הנפש אצל מבוגרים. האופי המדיטטיבי של התרגול מסייע לגוף להגיע למצב של הרפייה ומפחית מתחים וסטרס. יתרון זה עשוי להיות מועיל במיוחד עבור מבוגרים בעלי סיכוי גבוה יותר להתמודד עם כאבים כרוניים ותופעות נפשיות כגון חרדה או דיכאון.

טאי צ'י הוא אחד הכלים היעילים ביותר לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בקרב מבוגרים. אימון טאי צ'י הכולל לימוד ושינון תנועות מורכבות מסייע לשיפור הזיכרון וכושר הריכוז. בנוסף מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Alzheimer's Disease מצא כי טאי צ'י יכול לשפר את התפקוד הקוגניטיבי אצל אנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

יתרונות רגשיים

לטאי צ'י לגיל הזהב ישנם גם יתרונות רגשיים עבור אנשים מבוגרים. התרגול מעלה את תחושת השלווה הפנימית והביטחון העצמי והתוצאה היא תחושת רווחה גדולה יותר, יציבות נפשית איזון רגשי.

יתרונות חברתיים

חוגי טאי צ'י לגיל הזהב הם מקומות מפגש בהם ניתן ליצור קשרים חברתיים על בסיס תחומי עניין משותפים. בדידות היא אולי אחת התופעות הפחות נעימות ומקור לדאגה רבה בקרב מבוגרים. טאי צ'י היא פעילות חברתית משותפת ומהנה, שגם תורמת לבריאות ומעלה את רמת האנרגיה, ומהווה את התרופה הטובה ביותר לתופעת הבדידות.

יתרונות נוספים של טאי צ'י לגיל הזהב

לדברי ד"ר סולד, ככל שמעמיקים במחקר נחשפים עוד ועוד יתרונות בריאותיים לתרגול טאי צ'י. בשנים האחרונות מתקיימים מחקרים על השימוש בטאי צ'י ככלי טיפולי לאחר שבץ מוחי והפרעות תנועה אחרות.

מחקרים נוספים מהשנים האחרונות הדגימו כי תרגול בטאי צ'י עוזר במיוחד לטיפול ביתר לחץ ‏דם ו‏בשיקום חולים הסובלים מאי ספיקת לב. תרגול טאי צ'י נמצא יעיל יותר מסוגים שונים של התעמלות מערבית או שיקום קונוונציונלי שניתן כיום בבתי החולים.

טאי צ'י, כך עולה מהמחקר, יכול לסייע גם בטיפול בהפרעות שינה, תופעה נפוצה מאוד אצל אנשים מבוגרים. הטיפול הרגיל בבעיות אלו כיום הוא באמצעות תרופות כגון כדורי שינה העלולים לגרום לתופעות לוואי קשות. במחקר שנערך באוניברסיטת UCLA נמצא כי איכות השינה בקרב נבדקים מבוגרים שתרגלו טאי צ'י פעמיים בשבוע במשך מספר שבועות השתפרה באופן משמעותי.

למה דווקא טאי צ'י ולא סתם התעמלות

לדברי ‏ד"ר סולד, פעילות גופנית מכל סוג היא דבר מבורך עבור אנשים בגיל הזהב אבל לטאי צ'י יתרונות נוספים. טאי צ'י הוא "התעמלות פלוס" המביאה ערך מוסף רב.

בראש ובראשונה, אופי התרגול מתאים באופן מושלם לאנשים מבוגרים. טאי צ'י היא פעילות גופנית מתונה ולא מאומצת, התנועה איטית וזורמת והגוף לא נמצא תחת עומס. אבל היתרון הגדולים של הטאי צ'י לגיל הזהב הוא השיפור שהוא מביא בתחומים הקריטיים במיוחד לאנשים מבוגרים.

בראש ובראשונה, שיווי המשקל. נפילות בבית ובחוץ הן אחד הגורמים הנפוצים ביותר לפגיעות בקרב אנשים מבוגרים. השיקום מפציעות אלו הוא קשה וארוך ולעתים קרובות החזרה לתפקוד רגיל ולעצמאות אינה אפשרית. טאי צ'י הוא תרגול מעולה לשיפור שיווי המשקל, לא רק אצל בני גיל הזהב אלא בכל גיל.

אלמנט נוסף אותו ניתן לשפר באופן משמעותי בעזרת תרגול טאי צ'י הוא גמישות התנועה וריכוך המפרקים בפרט. מחקרים הראו כי טאי צ'י יכול לסייע רבות במקרים של דלקות פרקים ואוסטאופורוזיס שהיא אחת המחלות הנפוצות ביותר בגיל מבוגר.

ולבסוף, אנשים בגיל הזהב נאלצים להתמודד עם ירידה בזיכרון וביכולת הריכוז ומתקשים יותר להתמודד עם מצבי לחץ. טאי צ'י הוא תרגול שמעמיק את הנשימה ומאפשר לשקוע במדיטציה שמרגיעה את הנפש ומאפשרת התמודדות טובה יותר עם אתגרים ובעיות.

לסיכום, אומר ד"ר סולד, אם כבר בוחרים לעשות פעילות גופנית בגיל המבוגר, עדיף לבחור כזו שתספק את מירב היתרונות הפיזיים והנפשיים. לדבריו, חלק מהתלמידים במרכז הישראלי לטאי צ'י כבר חצו מזמן את גיל 70 וכמה אף את גיל 80 והם ממשיכים לבוא ולהתאמן באופן קבוע, נהנים מהאימון ומהחברה, מעשירים את חייהם ומשפרים את איכות חייהם.