שאלות נפוצות

ברוכים הבאים למרכז הישראלי לטאי צ'י, בית הספר הוותיק בארץ ללימוד אמנויות לחימה פנימיות. אנו מתגאים בידע ובמקצועיות שלנו, ולא פחות באווירה המשפחתית, החמה והפתוחה, וביחס האישי והתומך שמקבלים כל תלמיד ותלמידה. 

אנו מלמדים את שיטת "צ'נג מינג" המשלבת את שלוש אמנויות הלחימה הפנימיות: טאי צ'י צ'ואן, שינג אי צ'ואן ובה גואה ז'אנג, ומהווים את השלוחה הרשמית בישראל של שיטת צ'נג מינג העולמית. 

אנו מאמינים שתרגול אמנות לחימה הוא כלי רב עוצמה לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית, הביטחון העצמי וההרמוניה הפנימית והחיצונית. החזון שלנו הוא להפוך גם אתכם לחלק מהמשפחה שלנו, להראות לכם את היופי והעצמה שבשיטה, וכיצד היא יכולה להפוך כל אחת ואחד מאיתנו לאמני לחימה ואנשים טובים יותר.  

הנה תשובות לכמה שאלות שבטח שאלתם את עצמכם:

למה כדאי לי לתרגל טאי צ'י?

בכל הקשור לשיפור הבריאות ואיכות החיים, טאי צ'י הוא כיום כמעט קונצנזוס. אינספור מחקרים נעשו אודות ההשפעה הבריאותית המיטיבה של תרגול טאי צ'י צ'ואן, במיוחד נוכח אורח החיים המודרני המעמיד בפנינו אתגרים יומיומיים, פיזיים ונפשים.

לכן, בין אם המטרה שלך היא לשפר את יכולת התנועה, לשחרר מתחים, לשפר מצב רוח, לשפר את היציבה ושיווי המשקל, לשפר את יכולת הריכוז או לשפר את הביטחון העצמי ויכולות הלחימה, תרגול טאי צ'י צ'ואן תורם לכל אלו ובנוסף מכיל עוד רבדים רבים נוספים.

הרפואה הסינית מתייחסת לטאי צ'י כאמצעי להשפעה ישירה על זרימת האנרגיה, הצ'י, בגוף. הצ'י מזין את הגוף והתודעה ועל ידי כך מאזן את רמות היין והיאנג שלהם, מחזק את הגוף והנפש ומסייע בהתמודדות ומניעת מחלות. 

האם זה מתאים לי, גם אם אין לי ניסיון ואני לא ממש בכושר?

טאי צ'י היא אמנות לחימה שמתאימה כמעט לכל אחת ואחד בכל גיל ובכל מצב. אמנות לחימה היא בראש ובראשונה מסע של גילוי עצמי, מסע של קסם ושל לימוד אינסופי. אל דאגה, כולנו התחלנו בדיוק מאותה נקודה, מההתחלה. בכל צעד וצעד במסע שלך יעמדו לרשותך מדריכי המרכז שיסייעו לך ויתמכו בך. אין צורך בניסיון קודם, אין צורך בכושר גופני, צריך רק לקבל החלטה ולבוא.

כמה פעמים בשבוע כדאי לי להגיע לשיעור?

התשובה לשאלה זו תלויה לגמרי בך. השיעורים במרכז מתקיימים בימים א' – ה' בשעות הערב ובימי שישי בבוקר. באפשרותך להירשם ולהגיע לכל השיעורים הכלולים במנוי שלך, ללא הגבלה. 

שיעור במרכז הוא המקום הטוב ביותר להיות בו בשביל לנקות קצת את הראש, לפגוש את החברים, לעשות אימון טוב וללמוד משהו חדש. תלמידים רבים אף באים היישר מהעבודה לשניים ואף שלושה שיעורים רצופים וכמובן נהנים מכל רגע.

ההמלצה שלנו היא לארגן את שבוע השיעורים מראש באמצעות הרשמה באפליקציה כך שישתלבו עם שאר העיסוקים החשובים שיש לכולנו.

ואם פתאום מתפנה זמן… פשוט בואו.

האם זה מסוכן ואפשר להיפצע?

אמנות לחימה אינה מסוכנת אם מתנהגים באחריות ובסבלנות. אמנם חלק מהטכניקות והתרגילים שאנו עושים משלבים מגע חלקי או מלא, אבל כל עוד נשמעים להוראות המדריך ודואגים לשמור על הפרטנר, הסיכוי להיפצע נמוך.

עם זאת, תמיד קיים הסיכוי להיפגע או להיפצע שלא בכוונה. לכן, אם הצטרפותך כתלמיד נבקש ממך למלא הצהרת בריאות.

על מנת לצמצם את הסיכוי לפציעות למינימום אנו מנחים את התלמידים בשיעור לנהוג באיפוק ובסבלנות, לשמור על הפרטנר לאימון, להימנע מהפעלת כוח מיותר או אגרסיביות, ולדווח על כל פציעה קבועה או זמנית שהם סובלים ממנה.

ואם אני פחות בקטע של לחימה ויותר בקטע של בריאות?

נפלא. מנוי הבריאות שלנו נתפר במיוחד עבור מי שמעונין להעמיק ספציפית בתחום זה, ומאפשר כניסה לכל שיעורי הצ'י קונג והמדיטציה. תוכלו לקבל את פרטים נוספים במזכירות.

מה ההבדל בין טאי צ'י, שינג אי ובה גואה?

על השאלה הזו ניתן למאסטר וונג פו לאי לענות. קטע זה מובא מתוך ראיון שנערך עימו בעבר:

בהתחלה טאי צ'י, שינג אי ובה גואה היו שיטות נפרדות. עם זאת, בכולן היישום ועקרונות הרפואה הסינית זהים ובמובן הזה אין הבדל ביניהן. 

זה תלוי בעצם ברמה של התלמיד. בהתחלה אכן עלול להראות שיש הבדל ממשי בין שלושתן, אולם לאחר הרבה שנים של אימון מבינים שהן למעשה די זהות.

ההבדל בין השיטות הוא מבחינה פיזיקלית, הפיזיקה של התנועה:

טאי צ'י: כוח מעגלי

שינג אי: כוח של משולש, כמו למשל זווית שתומכת את התקרה

בה גואה: כוח ספירלי, עירבולי (טורבולנטי) כמו למשל מערבולות אוויר

בשנת 1949 חיבר גרנד מאסטר וונג שו צ'ין את שלוש השיטות. לא היה זה מקובל שיחברו ביניהן, אבל הוא בחוכמתו ראה את הדמיון שביניהן. מאסטר וונג שו צ'ין ראה איך להשתמש בתרגול שיטה אחת כדי להשפיע לטובה על התרגול בשיטה אחרת. כך נוצרה השיטה שלנו, שיטת צ'אנג מינג,המחברת את שלושת השיטות.

ולבסוף, הצאן צואן הוא תרגול צ'י קונג המיועד לקדם את זרימת האנרגיה, הצ'י, בגוף.

רגע, אז מה ההבדל בין טאי צ'י וצ'י קונג?

טאי צ'י היא אמנות לחימה סינית המתורגלת גם לצרכי הגנה עצמית וגם למטרות בריאותיות. תרגול טאי צ'י מפתח יציבה, גמישות, שיווי משקל ושלווה פנימית וגם יכולת לחימה וביטחון עצמי.

צ'י קונג הוא פעילות גופנית קלה ונעימה לביצוע שמטרתה להזרים את הצ'י, סוג של אנרגיה לפי התפיסה הסינית, בגוף. בשנים האחרונות היה הצ'י קונג נושא למחקרים מדעיים רבים שהוכיחו את יעילותו בחיזוק משמעותי של מערכות הגוף השונות: מערכת העצבים, מערכת עיכול, מערכת הנשימה, מערכת השלד-שרירים, המערכת ההורמונאלית, מערכת הדם ועוד; כמו גם גם בשיפור מצב הרוח, רמת האנרגיה ובתרומה לאיכות החיים והארכתם.

אם לסכם בקצרה: טאי צ'י בבסיס הוא אמנות לחימה שיש לה גם השפעות בריאותיות מיטיבות עמוקות. בצ'י קונג החלק הלחימתי אינו קיים והוא מתורגל למטרות בריאות בלבד.

למה צריך שיעור ניסיון?

מטרת שיעור הניסיון היא לאפשר לנו להכיר אחד את השני. התנסות בשיעור אמנות לחימה הוא משהו שונה מכל דבר אחר, במיוחד למי שטרם התנסה בתחום זה בעבר. בנוסף, אנו רוצים לתת לך הזדמנות להכיר את בית הספר, את החברים לקבוצה ולהתרשם מהאווירה הכללית במקום שאנו מקווים שיהפוך לך לבית.

אוקי, החלטתי לבוא, מה צריך להביא?

חוץ מאת עצמך – בגדים נוחים לאימון: מכנסיים ארוכים וגמישים (עדיף טרנינג), חולצה קצרה ללא כפתורים או רוכסן או כיסים (עדיף לא גופיה) ונעליים נוחות לאימון (עדיף נעלי ספורט). אנו ממליצים להתאמן בנעליים (זה פשוט יותר נוח, מניסיון) אולם לא נעצור את מי שבוחר להתאמן יחף.

עשיתם לי חשק, איפה נרשמים?

מעולה. פשוט תרימו את הראש לחלקו העליון של הדף ולחצו על כפתור לשיעור ניסיון חינם ואנחנו נחזור אליכם לתאום, או פשוט הרימו אלינו טלפון בשעות הפעילות.

מקווים להיפגש בקרוב.