הגנה עצמית הינו מושג בעולם אמנויות לחימה שמתייחס למכלול השיטות והטכניקות שמטרתן להתגונן מול יריב תוקף. שאיפת המתגונן היא להימנע מפגיעה או פציעה על ידי היריב, זאת תוך ניטרול ההתקפה באופן מידתי תוך גרימת מינימום נזק.

עולם ההגנה העצמית הוא רחב מאוד ומכיל מאות ואלפי שיטות. ישנן שיטות המגדירות את עצמן כשיטות המתמחות בהגנה עצמית, אולם למעשה, הגנה עצמית היא חלק בלתי נפרד מכל אמנות לחימה בה התמודדות מול יריב תוקף הוא חלק מהתרגול.

גם האימון בשיטת צ'אנג מינג שנלמדת במרכז הישראלי לטאי צ'י משלב אסטרטגיות וטכניקות של לחימה, ולכן מקנה כלים שימושיים להגנה עצמית. הטאי צ'י מלמד כיצד לנטרל את כוחו של התוקף, כיצד לייצר כוח בעצמי וכיצד לממש אותו בהתמודדות תוך גרימת מינימום נזק. 

אז הנה כל מה שצריך לדעת על הגנה עצמית והקשר לטאי צ'י צ'ואן. 

מהי הגנה עצמית    

הגנה עצמית בהגדרתה המעשית היא היכולת של אדם להתמודד בצורה מוצלחת מול תוקף המאיים עליו או על אחרים. התוצאה הטובה ביותר היא כאשר המתגונן מנטרל את התקיפה באופן מוחלט ללא נזק לעצמו או לצד השני. אולם ההגדרה החשובה יותר של הגנה עצמית היא ההגדרה המשפטית הקבועה בחוק, ועליה יש לתת את הדעת כשלומדים את הנושא.

מה לומדים בהגנה עצמית    

בתרגול הגנה עצמית לומדים להתמודד מול תקיפות מסוגים שונים ומצבי קיצון פתאומיים. החל מניתוח התקיפה, דרך רשימה של פתרונות אפשריים ועד מתן מענה אפקטיבי. התרגול כולל מגוון הגנות שמטרתן לנטרל את התקיפה, והתקפות נגד שמטרתן להחזיר לעצמי את השליטה בסיטואציה. 

אין דרך להכין את עצמנו לכל סוגי האיומים השונים. מספרם הוא אינסופי, החל מתקיפות בהפתעה, תקיפות של מספר תוקפים, תקיפות בסכינים שונות, מקלות ועוד. כשאנחנו מתרגלים הגנה עצמית במרכז הישראלי לטאי צ'י אנחנו מלמדים אסטרטגיות וטכניקות שונות. התרגול המעשי מתמקד בשיפור התגובה הספונטנית מול מצבי תקיפה ידועים ובלתי ידועים בהתאם לרעיונות שנלמדו.

שליטה היא מילת המפתח בלימוד הגנה עצמית. בהתאם לחוק, המטרה היא תמיד לייצר תגובה מידתית לתקיפה, ולהגיע מהר ככל האפשר למצב של שליטה תוך גרימת מינימום נזק.

למה חשוב ללמוד הגנה עצמית    

כמעט מידי יום אנחנו שומעים בחדשות על מקרי אלימות או תקיפה. אלימות היא, לצערנו, חלק מהחיים, אבל יש מה לעשות על מנת להפחית את הסיכוי להיפגע. כשלומדים הגנה עצמית לומדים לא רק להגן על עצמך מפני תקיפה ישירה, אלא גם לזהות מקרים שעשויים להתפתח לכדי אלימות ולמנוע אותם. 

בבדיקה של מקרי תקיפה בארץ עולה שלרוב דרוש למשטרה פרק זמן ניכר על מנת להגיע למקום התקיפה. דקות במונחי הגנה עצמית הוא זמן ארוך מאוד, בזמן הזה על המתגונן להתמודד עם המצב בכוחותיו. 

הגנה עצמית מפתחת ביטחון עצמי, וביטחון עצמי הוא הגורם החשוב ביותר למניעת אלימות. לא מדובר על ביטחון עצמי מופרז או שחצנות, אלא בביטחון עצמי המקרין כלפי חוץ שלווה ושליטה עצמית. כאשר אנו שולטים בעצמנו קל לנו יותר למנוע הקצנה של מצבי עימות. מי שלא מונע מאגו אלא מביטחון עצמי חש מאויים פחות ונקלע פחות למצבי אלימות. 

חשוב לזכור שהגנה עצמית היא בראש ובראשונה מניעה והרגעה. כניסה לעימות היא תמיד האפשרות האחרונה, אולם כשלא ניתן להימנע מכך, חשוב לדעת כיצד לפעול על מנת לגרום כמה שפחות נזק לעצמי או לצד השני.

שלושה מישורים של הגנה עצמית   

המישור הראשון של הגנה עצמית הוא היכולת להתמודד עם איום או תקיפה מידיים. להדוף אגרוף, בעיטה או סכין ולנטרל את מקור האיום בצורה המהירה והבטוחה ביותר.

תרגול הגנה עצמית מתבסס בעיקר על המישור הראשון, מצבים של התמודדות פיזית מול תוקף. התרגול מאפשר לחוות באופן מבוקר בתנאי מעבדה מצב של עימות פיזי והדרכים השונות להתמודד איתו. 

המישור השני של הגנה עצמית הוא היכולת להתמודד עם איום או תקיפה ללא הצורך להגיע לידי מגע, לדוגמא על ידי הפגנת החלטיות ונחישות אל מול האיום. לחילופין, התנצלות ונקיטת עמדה פייסנית עשויה להוציא את רוח הלחימה של תוקף נחוש.

תמיד נזכור שתרגול הגנה עצמית אינו הופך אותנו לבלתי פגיעים למכות, דקירות או תקיפות אחרות. לכן, הדגש הנוסף בתרגול הגנה עצמית הוא להיפגע כמה שפחות, גם על חשבון פגיעה בכבוד העצמי. את הכבוד העצמי קל לשקם, פגיעות גופניות קשה קצת יותר. לעתים קרובות מאוד בהגנה עצמית, נסיגה היא האסטרטגיה הטובה ביותר.

המישור השלישי של הגנה עצמית הוא יצירת תנאים שיקטינו ככל האפשר את האפשרות לתקיפה. לדוגמה, הימנעות מהליכה לבד בלילה במקומות המועדים לפורענות או נעילת דלת הבית.

הכלי החשוב ביותר בהגנה עצמית הוא המוח. שימוש בשכל ישר עשוי למנוע את מרבית מקרי התקיפה. הליכה לבד ברחוב חשוך, נפנוף בכסף והמחלה הנפוצה ביותר כיום – שקיעה מוחלטת בטלפון הסלולרי והתעלמות מהסביבה ומסכנות אפשריות. מקרי תקיפה הם נדירים יחסית ואת רובם ניתן למנוע על ידי שימוש בשכל ישר. 

מניעה – היסוד החשוב ביותר של הגנה עצמית

מניעה היא ללא ספק אבן הבסיס של הגנה עצמית וחשוב לדבר עליה כבר בהתחלה. כאשר אנו נקלעים כבר לעימות הסיכון שנפגע במישהו או ניפגע בעצמנו גדל. בנוסף לכך, אם פגענו במישהו עלולות להיות לכך השלכות משפטיות משמעותיות.

כל תרגול הגנה עצמית צריך להתחיל בתזכורת לגבי מניעה. מיומנות הגנה עצמית, גם הגבוהה ביותר, אינה תעודת ביטוח בשום אופן. ההגנה העצמית הטובה ביותר היא ללא ספק זו שמצליחה למנוע את מצב האיום מלכתחילה. 

המישור הנפשי של הגנה עצמית

חלק בלתי נפרד בהגנה עצמית הוא המישור הנפשי. כאשר אנחנו נתונים לאיום, הרגשות שלנו, בעיקר פחד וכעס, נכנסים לפעולה ונוטלים את השליטה במקום השכל. לרוב האנשים יש עכבות ומחסומים הגורמים להם להגיב בצורה חריפה מידי הוא הססנית מידי לתקיפה. 

תגובה רגשית, במקרים רבים, היא תגובה מוטעית. 

אחת המטרות של תרגול הגנה עצמית היא להתמודדת עם התגובה הרגשית שנוצרת אצלנו למול איום. כאשר אנחנו חוזרים על אותה טכניקה שוב ושוב, היא מוטמעת בזיכרון הגופני שלנו והסיכוי שנצליח לממש אותה מול תקיפה גדל. 

הגנה עצמית אינה אמורה להפוך אותנו לאגרסיבים או אלימים אלא ההפך. העקרון החשוב ביותר של הגנה עצמית הוא להימנע מאלימות בכל דרך. במישור הנפשי אנחנו רוצים ללמוד לשמור על שליטה עצמית מול איום על מנת להגיב בצורה מידתית ונכונה.

תרגול של הגנה עצמית בתנאי מעבדה הוא סוג של הכנה למצב אמיתי. כמו בכל תחום, הכנה טובה מגדילה את הסיכוי לתוצאה טובה יותר באירוע אמיתי. מה שנכון במישור הפיזי, נכון גם במישור הרגשי.

הגנה עצמית = ביטחון עצמי    

בטחון עצמי מאפשר לנו לפעול בצורה רגועה יותר, שכלתנית יותר ונכונה יותר. אדם עם ביטחון עצמי גבוה יותר יגיב בצורה טובה יותר מול איום. ביטחון עצמי הוא תכונת אופי, אולם גם אם לא נולדתם מלאי ביטחון, ניתן לשפר אותו באמצעות תרגול. 

פיתוח ביטחון עצמי מול התמודדות פיזית מחייב להתמודד מול איום פיזי. כאשר עושים זאת בתנאים מבוקרים, בעצימות מתאימה, אפשר להרגיש נוח יותר בסיטואציה והביטחון העצמי עולה.

אדם שמשדר בטחון עצמי, הסיכויים שיותקף נמוכים יותר מאחר ורוב התוקפים מעדיפים טרף קל. לכן ביטחון עצמי יסייע לנו לא רק בהתמודדות מול תקיפה אלא עשוי למנוע את התקיפה מלכתחילה.

לבסוף, חשוב לזכור שעודף ביטחון עצמי עלול להיות בעוכרנו. במקרים רבים כדאי להימנע מעימות עם תוקף, גם במחיר ויתור על הארנק. עודף ביטחון עצמי עלול להפוף מצב פשוט שניתן לפתור בקלות, לעימות קיצוני ואלים. הימנעות מעימות היא תמיד האפשרות הטובה ביותר. 

הגנה עצמית = מודעות עצמית?

את הקשר בין הגנה עצמית ומודעות עצמית אפשר לבחון בשלושת המישורים של ההגנה העצמית. 

במישור הראשון, מודעות עצמית במובן של הכרה ביכולת שלי להתמודד מול איום או אפילו תקיפה. ביכולת לייצר כוח, לשמור על שיווי משקל ועל יציבה, לנוע בחופשיות ואפילו לספוג מכות וגם להגיב.

במישור השני, מודעות עצמית במובן של היכולת לוותר על האגו במקרים שזה נחוץ. פעמים רבות, האגו הוא הדבר היחיד המונע ממני להגיב נכון ולהרגיע מצב של איום במקום שיהפוך לקיצוני ואלים יותר.

במישור השלישי, מודעות עצמית במובן של שימוש בשכל על מנת למנוע מלכתחילה כניסה למצבים שעלולים להסתיים באיום או התקפה. במילים אחרות, מודעות עצמית במובן של לא לחפש צרות ולא לגרום לצרות לחפש אותי.

למי כדאי ללמוד הגנה עצמית

איש הייטק, רופא, גננת, טבח – מיומנות הגנה עצמית מתאימה וחשובה לכולם. אנשים מהשורה שמעולם לא נאלצו להתמודד מול תקיפה. החשיבות הגדולה ביותר בתרגול הגנה עצמית לכל אדם, היא פיתוח ההבנה שניתן להביא כמעט כל מצב של איום לכדי שליטה והרגעה. 

תרגול הגנה עצמית אינו מפתח אלימות או אגרסיביות, אלא מלמד דרכים למניעת איומים והתמודדות איתם במקרה הצורך.

רובנו נקלענו וניקלע במהלך חיינו להתמודדויות שונות בתחומים שונים של חיינו. התמודדויות רבות, גם אם אינן כוללות איום פיזי, מהוות איום. מיומנות בהגנה עצמית תשרת אותנו גם במצבים כאלו ותאפשר לנו לנהל מערכות יחסים בריאות יותר ורגועות יותר עם הסובבים אותנו. 

הגנה עצמית לנשים   

ישנם קורסים רבים להגנה עצמית לנשים בהם מתרגלים תקיפות מסוגים שונים ומצבי איום מגוונים. רוב תרגולי ההגנה עצמית לנשים מתמקדים בדרך כלל בהתמודדות לא סימטרית, מכיוון שמטבע הדברים, תוקף גבר יהיה לרוב גדול יותר, אגרסיבי יותר וחזק יותר.

הגנה עצמית לנוער    

ברמת העיקרון אין הבדלים מהותיים בין הגנה עצמית לנוער ולמבוגרים. הדגשים בהגנה עצמית לנוער הם בעיקר על התמודדות בסיטואציות חברתיות שונות כמו בריונות בבית הספר או אפילו ברשתות החברתיות. 

שימוש בכלי נשק בהגנה עצמית    

כלי נשק בהגנה עצמית נקראים מכפילי כוח. צרור מפתחות, מכשיר טלפון קשיח, תיק צד – בכולם ניתן להשתמש בשביל להגן על עצמנו. ניתן לתרגל שימוש במכפילי כוח באימוני הגנה עצמית והם זמינים לכל אחד מאיתנו בחיי היומיום.

שימוש בכלי נשק כגון סכין או אקדח הוא כבר סיפור אחר לגמרי מאחר ואינם חוקיים או דורשים רישיון מיוחד, ועלולים לגרום נזק בלתי הפיך ביד בלתי מיומנת. 

ההשלכות המשפטיות של הגנה עצמית   

הגנה עצמית היא מושג המוגדר בחוק ומתוקף כך נקבעים גבולותיה והשלכותיה. תגובה שאינה מידתית ובעקבותיה פגיעה קשה ואף בלתי הפיכה עשויה להוות בסיס לתביעה. במקרה כזה, אנחנו כבר לא נחשבים כמי שהגנו על עצמנו אלא כתוקפים, גם אם בהתחלה היינו אנו אלו שהותקפנו. 

לפיכך מניעה והפעלת שיקול דעת הם העקרונות החשובים ביותר בהגנה עצמית. כל עוד נצליח למנוע הקצנה במצב איום ולא נגיע להתמודדות פיזית, לא נצטרך לדאוג להשלכות משפטיות אפשריות.

מקרים שונים שהיו בחדשות שבהם הגנה עצמית עשוייה הייתה לעזור   

יש לשים לב שבחלק מהעימותים התגובה הנכונה הייתה לנתק מגע ולא להמשיך להתעמת. כמו כן, הנקודה המרכזית אליה יש לשים לב היא שבכל המקרים האירוע הסתיים תוך זמן קצר מאד, הרבה לפני שעלה בידי כוחות בטחון והצלה לבוא ולהתערב. 

חלק ממקרי התקיפה הם כאמור בלתי נמנעים, אולם את החלק הגדול משמעותית ניתן למנוע על ידי התנהגות נכונה לפני ותוך כדי האירוע.  

הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן

טאי צ'י היא אומנות לחימה בעלת אוריינטציה הגנתית. היא מכילה שלל טכניקות מול התקפות מסוגים שונים. בנוסף היא מכילה פן מדיטטיבי המסייע למתרגל לשפר את השלווה ואת השליטה העצמית שלו, ובכך לשפר את היכולת להגיב בצורה מידתית לאיום. 

תרגול טאי צ'י תורם לשיפור יכולת ההגנה העצמית על ידי הקניית מיומנויות של שחרור, שיווי משקל, יציבה ותנועה. כל אלו עוזרים מאד בפיתוח יכולות הגנה והתקפה. כמו כן, מהות הטאי צ'י היא להשיג שליטה על שיווי המשקל של היריב ובכך לנטרל את יכולתו לייצר התקפות יעילות. 

למעשה, העקרונות האופיינים לטאי צ'י מאפשרים גם למי שאינו בעל כושר גופני גבוה או כוח פיזי רב לפתח יכולות הגנה עצמית. תרגול טאי צ'י מסייע לנצל את מלא פוטנציאל הכוח בצורה הנכונה והיעילה ביותר.

הגנה עצמית במרכז הישראלי לטאי צ'י    

במרכז הישראלי לטאי צ'י לומדים טאי צ'י, שינג אי ובה גואה – שלושתן אמנויות לחימה רכות. הגנה עצמית היא חלק בלתי נפרד מתרגול אמנות לחימה מטבע היותה מורכבת מאוסף של טכניקות לחימה. לכן, לא רק שאין סתירה בין טאי צ'י להגנה עצמית, אלא שהן משלימות אחת את השניה. 

הגנה עצמית ממצה מתוך הטאי צ'י, כמו גם מהשינג אי והבה גואה, טכניקות פשוטות ויעילות להתמודדות מול התקפות שונות. הטאי צ'י, השינג אי והבה גואה, מהיותן אמנויות לחימה שמטרתן להביא לאיזון, מוסיפות להגנה עצמית את המימד החשוב כל כך של שליטה עצמית ומתוך כך גם שליטה טובה יותר בתוצאה.