המושג "קונג פו פנימי" עלול להיות מבלבל, אז בואו ונעשה קצת סדר. קונג פו פנימי הוא בעצם הגדרה מקבילה לאמנות לחימה פנימית. אמנות לחימה פנימית שמה דגש על מודעות לרוח, לתנועה הרמונית של הגוף ולאנרגיה המכונה "צ'י". מהבחינה הפרקטית, אמנות לחימה פנימית מתאפיינת בשימוש בתחושת היריב, תנועה רכה וזורמת, הימנעות ממצב של כוח מול כוח והפקת כוח באמצעות תנופה ולא מתח שרירים.

אף על פי כן שהמיתוס הסיני עומד על כך שהסגנונות הפנימיים הם עתיקי יומין, קונג פו פנימי הוא הגדרה חדשה יחסית, המתוארכת לסביבות המאה ה 17. כיום ישנן שלוש שיטות עיקריות המייצגות את אמנויות הלחימה הפנימיות או הקונג פו הפנימי: טאי צ'י, שינג אי ובה גואה.

מעבר לכך, כל שיטות הקונג פו הפנימי כוללות גם סדרות צ'י קונג שונות. צ'י קונג אינה בדיוק אמנות לחימה אלא הגדרה כוללת לסדרות שונות של תרגילים שמטרתם להזרים את אנרגית הצ'י בגוף על מנת לחזק אותו ולאזן אותו פיזית ומנטלית. 

 על מנת להבין טוב יותר את המושג קונג פו פנימי ניתן להתמקד בשלושה מאפיינים עיקריים:

קונג פו פנימי זה להוציא כוח רב במינימום מאמץ

בשיטות של קונג פו פנימי, כל תנועה בנויה על בסיס הבנה המעמיקה של המכניקה של הגוף. אפשר לקרוא לגישה זו "הפיזיקה של התנועה". 

באמנויות לחימה פנימיות קיים המושג "מרכז". המרכז הוא לא סתם רעיון תיאורטי אלא מקור התנועה מבחינה מעשית. אפשר לדבר על המרכז כאזור האגן והבטן התחתונה, כלומר מרכז הכובד של הגוף והמנוף החזק ביותר. בקונג פו פנימי כל תנועה מתחילה במרכז. 

עקרון חשוב נוסף הוא "שחרור". כאשר מדברים על גוף משוחרר אין הכוונה לרפיון אלא לשחרור שמקורו ביציבה נכונה של הגוף תוך שמירה על נשימה טבעית וזורמת. במצב זה השרירים משוחררים ולא מכווצים וניתן להפיק מהם את מירב התנופה והכוח.

כאשר המרכז הוא מקור התנועה והגוף משוחרר, ניתן ייצר סנכרון מושלם בין חלקי הגוף ולהפיק בכל תנועה את מקסימום הפוטנציאל של חיבור המסה והתנופה. כוח זה גדול בהרבה מאשר הכוח שמסוגלת לייצר קבוצת שרירים אחת ולכן שימוש נכון במרכז מאפשר להוציא בכל תנועה מקסימום כוח במינימום מאמץ. 

קונג פו פנימי זה מיקוד המחשבה ויצירת שקט פנימי

מיקוד המחשבה הוא חלק חשוב מאוד בתרגול קונג פו פנימי. במהלך ביצוע הקאטה או תרגילי הצ'י קונג אנו לומדים למקד את המחשבה בתנועה ובעקרונות. ליכולת זו השפעה משמעותית בשני מישורים.

במישור הפיזי, כאשר המחשבה ממוקדת בתרגול ניתן להגיע לדיוק מירבי של התנועה. כאשר מחברים את היכולת הזו לעקרונות המרכז והשחרור, ניתן לזקק את הטכניקה ולהפיק מהגוף את מירב הפוטנציאל – מקסימום עוצמה ומקסימום מהירות.

במישור הנפשי, מחשבה ממוקדת מייצרת שקט פנימי ואיזון. שני אלו הם אלמנטים היכולים לשמש מפתח לשליטה עצמית גבוהה ויאפשרו לנו חיים שלמים יותר עם עצמנו ועם הסובבים אותנו. 

קונג פו פנימי זה ריפוי עצמי בכל תנועה

עקרונות הרפואה הסינית שזורים בכל תנועה בקונג פו פנימי, בבסיסם חמשת האלמנטים ו שנים עשר המרידיאנים. במובן זה, הקשר בין קונג פו פנימי לצ'י קונג הוא ישיר ביותר.

על פי הרפואה המסורתית ובמיסטיקות השונות, "מרידיאני" הם רשת ערוצי אנרגיה, החוצים את הגוף לאורך ולרוחב, בהם זורם הצ'י. תעלות הצ'י עוברות דרך איברי הגוף השונים, הפנימיים והחיצוניים, ויוצרות ביניהם חיבור וקשרי גומלין. קשרי גומלין אלה קיימים בין איברים הרחוקים אחד מן השני הן מבחינת מיקומם בגוף והן מבחינת התפקוד שלהם. 

הנחת היסוד ברפואה הסינית היא שקיימת השפעה הדדית בין המרידיאנים השונים, כלומר בין האיברים השונים. רצף התנועות בקאטות השונות בקונג פו פנימי מייצר תנועה אנרגטית בגוף ומזרים את הצ'י באיברים הפנימיים ולאורך תעלות האנרגיה עד ליצירת איזון ביניהם. האימון עוזר בריפוי וחיזוק האיברים הפנימיים, מחזק את המערכת החיסונית, מסייע במניעת מחלות וביצירת איזון פיזי ונפשי. 

למה טאי צ'י צ'ואן זה קונג פו פנימי

אמנות הלחימה טאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה פנימית רכה אשר עונה במדויק על כל המאפיינים השונים של ההגדרה של קונג פו פנימי. 

המאפיין המוכר ביותר של אימון טאי צ'י צ'ואן הוא תרגול הקאטה המורכבת מרצף התנועות הזורמות אחת אחרי השנייה, וממתורגלות באיטיות ובקצב אחיד. לכל תנועה יש השפעה בריאותית על פי הרפואה הסינית,  וכן יישום מתחום הלחימה. בעזרת אימון ממוקד ניתן להגיע ליכולת לחימה אפקטיבית תוך שליטה עצמית ברמה גבוהה, מה שמאפשר לפתור מצבי איום בצורה הטובה ביותר תוך גרימת מינימום נזק.

התרגול משלב מיקוד במחשבה וריכוז בתנועה ולכן מוכר הטאי צ'י גם כמדיטציה בתנועה. הבסיס התיאורטי של האומנות נשען על רעיון היין והיאנג כמו גם על עקרונות חמשת האלמנטים של הרפואה הסינית – אש, עץ, אדמה, מים, מתכת.

טאי צ'י נחשב לפעילות גופנית מתונה התורמת לחיזוק השרירים, לשיפור היציבה ושיווי המשקל, לתפקוד טוב יותר של האיברים הפנימיים ולאיזון בין מערכות הגוף השונות. בנוסף, התרגול מפתח יכולת לחימה ותורם לא רק לשיפור החוסן הפיזי אלא גם החוסן המנטאלי. 

לסיכום

קונג פו פנימי הוא מושג מקביל לאמנות לחימה פנימית. השיטות הפנימיות שמות דגש מקביל על פיתוח יכולת לחימה ושיפור הבריאות הכללית. לכאורה מדובר בשני קצוות רחוקים, אולם האימון בקונג פו פנימי מייצר חיבור הוליסטי ביניהם.

בתי ספר רבים כיום מדגישים רק את הצד הבריאותי של הקונג פו הפנימי ומלמדים בעיקר קאטות וצ'י קונג. למעשה הם אינם מלמדים אמנות לחימה אלא שיטת תרגול לשיפור הבריאות הכללית. יתכן ובדרך לימוד זו אובדים עקרונות חשובים.

המרכז הישראלי לטאי צ'י מדגישים גם את הצד הפרקטי, כלומר את יישומי הלחימה. אנו מאמינים כי הבנת עקרונות הליבה הפרקטיים של הקונג פו הפנימי, כלומר אמנות לחימה פנימית, תורמים תרומה משמעותית להפקת התועלת הבריאותית מהתרגול.