טאי צ'י

טאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה סינית המתורגלת גם לצרכי הגנה עצמית וגם למטרות בריאותיות. הטאי צ'י נחשב לאמנות לחימה פנימית והתרגול נעשה בתנועה איטית וזורמת, תוך תשומת לב מיוחדת לגוף ולמיקוד המחשבה.

מחקרים מדעיים שהוכיחו את יתרונות הטאי צ'י לשמירה על הבריאות ואיכות החיים הפכו אותה לאחת מאומנויות הלחימה הפופולריות בעולם. תרגול טאי צ'י מפתח יציבה, גמישות, שיווי משקל ושלווה פנימית וגם יכולת לחימה וביטחון עצמי.

טאי צ'י ובריאות

טאי צ'י נחשב לפעילות גופנית מתונה ולו יתרונות בריאותיים רבים מוכחים. התרגול תורם לחיזוק השרירים, מבנה השלד והאיברים הפנימיים, ומסייע לשיפור היציבה ושיווי המשקל. בנוסף, הוכח כי לתרגול טאי צ'י תרומה משמעותית בחיזוק היכולות המנטליות.

התנועות הזורמות והחופשיות בקאטה מסייעות לשחרר את השרירים והגידים ולשפר את תנועת המפרקים.

התרגול האיטי מעניק עיסוי עדין לאיברים הפנימיים שמגבירים את זרימת הדם התורמת להם לתפקוד יעיל יותר. מחקרים שנערכו ברחבי העולם הראו כי לטאי צ'י השפעה מיטיבה על מערכת הנשימה, מחזור הדם ומערכת העצבים. נמצא כי לתרגול השפעה מרפאת לתסמינים הקשורים ללחץ דם, מתח נפשי, מחלות עיכול, בעיות נשימה וחולשה של מערכת החיסון.

מנקודת מבט סינית נחשב הטאי צ'י למתכון אידאלי לשמירה על הבריאות ואיכות החיים. לפי הרפואה הסינית משפיע התרגול ישירה על זרימת האנרגיה, הצ'י, בגוף. הצ'י מזין את הגוף והתודעה ועל ידי כך מאזן את רמות היין והיאנג שלהם. חוסר איזון בין יין ליאנג יכול לגרום למחלות גוף ונפש. הצ'י משפיע גם על איזון האיברים הפנימיים ובכך הוא מחזק את מערכות הגוף השונות, במיוחד את מערכות ההגנה והריפוי הטבעי.

טאי צ'י ולחימה

מתבונן מהצד יתקשה בדרך כלל לקשור את תנועות הקאטה האיטיות ללחימה. ואכן, בכדי להבין את השימוש הלחימתי של טאי צ'י צ'ואן יש להבין את יישומי הלחימה של התנועות בקאטה ולתרגל אותם במצבים שונים.

תרגול הקאטה מפתח שחרור, גמישות, כוח, זרימה, יכולת תנועה, יציבה, שיווי משקל ושליטה – כל אלו מאפיינים חשובים בלחימה. לכן הקאטה היא הבסיס עליו ניתן לבנות לאחר מכן מיומנויות לחימה מגוונות כגון מכות, בעיטות, בריחים, הפלות וגם שימוש בכלי נשק שונים.

טאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה הגנתית המתמחה בעיקר בלחימה בטווחים בינוניים וקצרים. רוב הטכניקות הן תגובה ליוזמת היריב ומבוססות על שימוש בשילוב של תנועת מעגליות וישרות הנובעות מהאגן. המטרה היא לנצל את התקפת היריב בשביל להטות את כוחו, להוציא אותו משיווי משקלו ולפגוע ביכולתו להתגונן מפני התקפת נגד.

הרכות של הטאי צ'י באה לידי ביטוי בזמן ההתקפה של היריב. המגע עם היריב הוא רך במטרה לא להגיע למצב של התנגדות, לזוז מקווי ההתקפה ולנטרל כוחו. במהלך התקפת הנגד מתחלפת הרכות בכוח המתפרץ בעוצמה רבה.

אימון טאי צ'י צ'ואן

המאפיין המוכר ביותר של אימון טאי צ'י צ'ואן הוא תרגול רצף התנועות המכונה "קאטה". תנועות הקאטה זורמות אחת אחרי השניה בקצב אחיד ומתון מתחילתה ועד סופה. במהלך התרגול הגוף משוחרר ויציב והמחשבה מתמקדת בתנועה, לכן מוכר הטאי צ'י גם כמדיטציה בתנועה.

מרכיב נוסף באימון הוא התרגול בזוגות בו לומדים את יישומי הלחימה של תנועות הקאטה. לכל תנועה בקאטה יש מספר טכניקות לחימה, חלקן פשוטות וחלקן מורכבות. במהלך התרגול לומדים ליישם את הטכניקה ולהשתמש בה מול מצבי התקפה שונים.

תרגול PUSH HANDS הוא תרגול זוגות אופייני לכל סגנונות הטאי צ'י. הוא מלמד יציבה, שחרור, רגישות לתנועת היריב וגם מיקוד ויכולת להתמודד בתנאי אי ודאות. במהלך התרגול המגע בין בני הזוג הוא רך, רציף וזורם. ניתן לתרגל PUSH HANDS בצורות מגוונות, החל מרכות מלאה תוך דגש על מדיטציה ותחושה ועד תרגול חופשי המדמה לחימה מטווח בינוני – קרוב, ולכן הוא מתאים לכל מגוון המתרגלים.

סגנונות טאי צ'י שונים כוללים שימוש בכלי נשק מסורתיים שהרווח ביותר ביניהם הוא החרב.

טאי צ'י צ'ואן בשיטת צ'נג מינג (צון-נאן מן פאי)

בשנת 1929 הוגדרה קאטה חדשה בשם "הסגנון האורתודוקסי". הקאטה נבנתה כאוסף שלם של תנועות שמקורם מכל חמשת הסגנונות המרכזיים של הטאי צ'י. אחת המטרות שדחפו לפיתוח הסגנון האורתודוקסי ואיסוף התנועות מהסגנונות השונים הייתה הרצון לשימור התוכן המהותי (גרעין הידע) של הטאי צ'י צ'ואן באופן הרחב ביותר. תנועות וטכניקות לא יעילות או חיצוניות נופו במטרה ליצור קאטה בה לכל תנועה, מעבר ותנוחה יש אפקט בריאותי ואפליקציה לחימתית שימושית.

הנוסח הסופי של הקאטה הוצג בפני המסטרים של הסגנונות השונים כדי שיוכלו להוסיף עליו כפי שימצאו לנכון ולהפיץ אותו למספר תלמידים גדול ככל האפשר.

אותה קאטה הוצגה גם בפני גראנד מסטר וואנג שו צ'ין ששינה והרחיב אותה תוך הוספה של טכניקות שינג אי צ'ואן ופאקווה (או בה גואה) צ'אנג. התוצאה היא הקאטה בת 100 התנועות הנלמדת בבית הספר שלנו וייחודית לשיטת צ'נג מינג.

הקאטה שבנה גראנד מסטר וואנג שו צ'ין היא אחד משלושת עמודי התווך של שיטת צ'נג מינג בנוסף לשינג אי ופאקווה. היא מפתח הכרחי ללימוד אפקטיבי של שינג אי צ'ואן ופאקואה צ'אנג שמהווים עמודי תווך מרכזיים בשיטה שלנו.

להתחיל לתרגל טאי צ'י היום

מחקרים רבים נעשו על ההשפעה הבריאותית של תרגול טאי צ'י צ'ואן בכלל ויעילותו לשיפור באיכות החיים כבר אינה מוטלת בספק. אורח החיים המודרני מעמיד בפנינו אתגרים יומיומיים, פיזיים ונפשים, ואנו זקוקים לכלים שיאפשרו לנו להתמודד איתם בצורה הטובה ביותר.

לתרגול טאי צ'י צ'ואן השפעה מיטיבה על כל תחום בחיינו. החל מהבריאות שלנו, דרך שיפור הקשב והריכוז ועד שיפור הביטחון העצמי ויכולת התמודדות במצבים שונים. התרגול אינו דורש יכולות אתלטיות או פיסיות מיוחדות ומתאים כמעט לכל אחד בכל גיל.

בין אם המטרה היא לשפר את יכולת התנועה, לשחרר מתחים פיזיים ונפשיים, לשפר את היציבה ושיווי המשקל, לשפר את יכולת הריכוז או לשפר את הביטחון העצמי ויכולות הלחימה – טאי צ'י צ'ואן הוא כלי משוכלל המכיל את כל אלו ועוד רבדים רבים נוספים.

המרכז הישראלי לטאי צ'י הוא בית הספר הוותיק בישראל ללימוד טאי צ'י, ובמהלך השנים למדו בו אלפי תלמידים. הדגש במרכז הוא על שילוב של מקצועיות, יחס אישי וקהילה תומכת היוצרים יחד מקום שכיף לבוא אליו ולהתאמן בו.