מדיטציה

מדיטציה היא תרגול בו האדם משתמש בטכניקה כגון התמקדות בעצם מסוים, במחשבה או בפעילות מסוימת, בכדי לשפר את רמת הקשב והמודעות העצמית, ולהגיע למצב של איזון ורוגע נפשי.

ניתן להשתמש במדיטציה על מנת להפחית מתח, חרדה, דיכאון וכאב, ולהגביר את השלווה ותחושת הרווחה האישית. מחקרים מתקדמים יותר אף מראים כי לתרגול מדיטציה השפעה מיטיבה על מערכות הגוף השונות, האיברים הפנימיים והבריאות הכללית. מדיטציה היא מרכיב חשוב באומנויות לחימה מסורתיות רבות כמו קראטה, קונג פו וטאי צ'י.

ההשפעות הבריאותיות של מדיטציה

הקשר בין מדיטציה ואיכות חיים מוכר כבר שנים רבות. בעבר מצאו חוקרים בעולם את קשר שבין התרגול היום יומי לשיפור יכולת הריכוז, שליטה ברגשות וחיזוק מערכת החיסון. אולם מחקרים חדשים מראים כי מדובר רק קצה הקרחון.

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד עשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לדימוי המוח. תוצאות המחקר הראו כי מדיטציה מגבירה את פעולות הגנים המעורבים בתהליכי מטבוליזם, אנרגיה והפרשת אינסולין ובו בזמן התרגול המדיטטיבי מפחית את רמת המתח ואת התהליכים הדלקתיים בגוף.

המחקר שהתפרסם בכתב העת "Frontiers in Psychology" הוכיח למעשה את הקשר שבין תרגול מדיטציה ושימור וחיזוק יכולות המוח. בבדיקה הושם דגש מיוחד לשינוי המתרחש בגיל מבוגר באזורים נרחבים במוח. צוות חוקרים מצא כי תרגול מדיטציה משמר את החומר האפור במוח, אותו חומר המכיל תאי עצב האחראים על עיבוד המידע.

אולם בכך לא מסתכמים היתרונות שבתרגול מדיטציה.

תרגול מדיטציה עשוי לסייע בהפחתת לחץ הדם. בכך יורד באופן משמעותי הסיכון ללקות במחלות הנובעות מלחץ דם גבוה כמו שבץ, התקף לב ועוד. קיים קשר ישיר ומוכח בין תרגול מדיטציה והבריאות הנפשית שלנו. מדיטציה היא כלי מוכר ויעיל לטיפול בדיכאון, להפחתת מתחים ולהתמודדות עם שלל הלחצים שמעמידה בפנינו המציאות היומיומית. למתרגלי מדיטציה כושר ריכוז ממושך יותר ויכולת אבחנה גם בפרטים קטנים. כמו כן הם רגישים יותר כלפי הסביבה ומודעים יותר למצוקת הזולת, מה שהופך אותם לחברים וחברות טובים יותר, בני ובנות זוג אהובים יותר ואנשים שנעים יותר להיות בסביבתם.

מחקר שמדדו נוגדנים לשפעת בדמם של אנשים שקיבלו חיסון, מצא שאצל מתרגלי מדיטציה היו הרבה יותר נוגדנים מאשר אצל קבוצת הבקרה. המחקר מוכיח את הקשר העמוק בין הגוף והנפש ואת ההשפעה הדרמטית שעשויה להיות לתרגול מדיטציה על הבריאות הכללית שלנו.

מדיטציה ואמנות לחימה

באמנויות לחימה מסורתיות רבות, מדיטציה היא חלק בלתי נפרד מהאימון. בטאי צ'י, המדיטציה מתורגלת בעיקר בתרגילי הצ'י קונג אולם היא מהווה חלק בלתי נפרד גם מתרגול הקאטה ואפילו מתרגילי הזוגות ויישומי הלחימה.

המטרות של תרגול מדיטציה באמנויות לחימה הן:

  • השגת מיקוד פנימי
  • הפגת מתחים
  • שליטה והרגעת רגשות, בעיקר כעס או פחד המייצרים אלימות
  • הרפיה של הגוף
  • תרגול הנשימה
  • הפרדה של העולם החיצון מהדוג'ו
  • פיתוח היכולת לפעול ולהגיב באופן אינטואיטיבי ללא היסוס או מחשבה

אמנות לחימה תופסת את המציאות כאוסף של מצבים בלתי צפויים ואפילו כאוטיים. לכל מצב פיתרון מיטבי שהיכולת לממש אותו נגזרת מיכולתו האישית של אמן הלחימה, כאשר לחימה אמיתית היא כמעט תמיד הפיתרון האחרון. תרגול מדיטציה הוא כלי עוצמתי ביותר להקניית יכולות של רוגע וריכוז אשר חשובים במיוחד בהתמודדות עם מצבים כאלו.

בין אם אנחנו מדברים על אימונים, לחימה בחיים האמיתיים או התמודדות עם סיטואציות בעבודה או בבית, שמירה על שליטה עצמית ומציאת הפיתרון הטוב ביותר הוא יעד שכל אמן לחימה שואף אליו. כמו בכל מיומנות אחרת, ההתמדה היא המפתח לשיפור.

מי שמתרגל מדיטציה באופן קבוע ירגיש רגוע יותר, בעל תושייה ומוכן להתמודד עם אתגרים שונים. לכן משתלבת המדיטציה ככלי בעל ערך רב באמנויות הלחימה לטיפוח מצב נפשי אופטימלי והגברת הכוח, רוח הלחימה ותחושת המוסר והצדק.

ולבסוף, מדיטציה היא נדבך חשוב המאפשר לתלמיד להתמיד באימונים, ללמוד להבחין בפרטים חדשים, להסתכל על עצמו על מנת להשתפר ולהתפתח כל הזמן.

שליטה בנשימה, שליטה עצמית

הרפואה המודרנית מכירה בהשפעת הנשימה על מערכת העצבים, היציבה, הדופק ותפקודי הגוף האחרים. את הקשר הזה הכירו כבר לפני אלפי שנים ושיטות המדיטציה השונות, חלקן עתיקות מאוד, מוכיחות זאת מעבר לכל ספק.

מצבים של לחץ, סטרס, הם חלק בלתי נפרד מהחיים בדוג'ו. בין אם מדובר בקושי פיזי שמתעורר במהלך האימון, קושי נפשי או תחושת תסכול שמקורו בבעיות אישיות אחרות או תחושת איום במהלך אימון בזוגות. התמודדות עם מצב כזה מצריכה מאיתנו "תקופת החלמה" שבמהלכה מוסר הלחץ. המדיטציה היא הכלי המסייע לכבות את הלחץ ולזרז את תקופת ההחלמה.

באמנות לחימה נעשה שימוש בנשימה על מנת להרגיע את העצבים לייצב את התנועה ולמקד את המחשבה. כל אלו הם מרכיבים ביכולת השליטה העצמית של אמן הלחימה, וניתן לשפר אותם ולטפח אותם על ידי תרגול מדיטציה כחלק מהאימון.

מעבר לתנועה – משמעות רוחנית עמוקה יותר

מדיטציה יכולה להוות לא רק תרגול נפשי או פיזי אלא גם להכיל משמעות רוחנית. דרך ההסתכלות הפנימית העמוקה אפשר לראות לא רק את האני העצמי אלא לקבל נקודת מבט פילוסופית כללית יותר על מושגים כמו ניצחון והפסד, פחד, שמחה ובסופםו של דבר גם חיים ומוות.

השיעורים שאפשר ללמוד מתרגול מדיטציה יכולים להיות גם הסתגלות לשינוי, הימצאות ברגע הנוכחי, התמודדות עם עמימות, שמירה על רוגע במצבי לחץ והפגנת ענווה. אלו שיעורים לחיים והם בעלי משמעות עמוקה לא פחות מההיבטים הפיזיים של אמנות הלחימה.

מדיטציה על צורותיה השונות היא חלק בלתי כמעט מכל דת כחלק מהדרך לעבר הארה והגשמה עצמית. אמנות לחימה אינה דת, אולם השאיפה להארה באמנות לחימה נובעת מאותו מקום של רצון להגיע לויתור מוחלט על האגו ולהסתכלות על העולם לא כעל מצבים של ניצחון או הפסד אלא כמערכת שלמה ששואפת להגיע לאיזון. האיזון המושג באמצעות תרגול מדיטציה הוא קודם כל איזון פנימי, ההולך ומשפיע על הסביבה ככל שהוא מתפתח וצומח.

להפוך רעיון למציאות

טאי צ'י, צ'י קונג ומדיטציה כרוכים ביניהם בקשרים הדוקים. אחת התוצאות של עיסוק באמנות לחימה היא בריאות טובה יותר, חוסן גופני לאורך שנים. למעשה, כדי להגיע למיצוי מלא הפוטנציאל באמנות לחימה תרגול מדיטציה הוא מרכיב שאי אפשר לוותר עליו.

כדי לקבל הבנה מעמיקה של מדיטציה יש לתרגל. כדי להצליח יש להיות סבלני ולהתמיד. מדיטציה אפשר לעשות כמעט בכל מקום ובכל זמן, אבל כמו פעילויות רבות אחרות קל יותר להתאמן במסגרת קבועה עם חברים לאימון.

במרכז הישראלי לטאי צ'י אנחנו מתרגלים מדיטציה כחלק משגרת השיעורים הקבועה. אנו מתרגלים מדיטציה בעמידה ומדיטציה בתנועה ומשלבים תרגילי מיקוד בנשימה בתנוחות ותנועות שונות. בהתחלה הדעת מוסחת בקלות, אולם עם התרגול מרגישים יותר ויותר בנוח עם התמקדות פנימה, שלווה ורוגע.