צ'י קונג

צ'י קונג הוא פעילות גופנית קלה ונעימה לביצוע. אפילו דקות ספורות של תרגול במהלך היום יכולות להיות בעלות השפעה ממריצה ומחדשת. תרגול קבוע של צ'י קונג מוביל לחיזוק משמעותי של מערכות הגוף השונות: מערכת העצבים, מערכת עיכול, מערכת הנשימה, מערכת השלד-שרירים, המערכת ההורמונאלית, מערכת הדם ועוד.

תרגול צ'י קונג כבר מזמן אינו נחלת הסינים בלבד. מאז שהובא למערב הוא צובר תאוצה ופופולריות ככלי לטיפול וריפוי בעיות בריאות שונות, בינהן גם מחלות כרוניות וחריפות. בשנים האחרונות היה הצ'י קונג נושא למחקרים מדעיים רבים שהוכיחו את יעילותו גם בשיפור מצב הרוח, רמת האנרגיה ובתרומה לאיכות החיים והארכתם.

מהו צ'י קונג

צ'י קונג (צ'י גונג) הוא סוג של פעילות גופנית למטרות בריאות בעלת עוצמה רבה אשר נהוגה במשך מאות שנים בסין על ידי מיליוני אנשים. התרגול מורכב מחזרות על קבוצות תנועות מדויקות מאוד, שתוכננו במיוחד לטובת שיפור הבריאות ברבדים שונים ומגוונים.

מטרת התרגול היא לקדם את תנועת הצ'י (אנרגיה) בגוף. זה נעשה על ידי פתיחת שערים מסוימים בגוף ועל ידי מתיחה ופיתול של תעלות אנרגיה. נקודת מפתח עיקרית בתרגול צ'י קונג היא הרפיה ונשימה עמוקה, שתיהן תנאי מקדים על מנת לאפשר לצ'י לזרום.

חלק מהתנועות בצ'י קונג איטיות מאוד וחלקן נמרצות יותר. ישנן תנועות עדינות וקטנות ותנועות אחרות גדולות ורחבות. לכל תנועה השפעה משלה על הגוף והנפש. ככל שמתאמנים יותר וחשים בתוצאות התרגול, ניתן להבין בצורה טובה יותר את מטרתה של כל תנועה והתרגול הופך אפקטיבי ומהנה יותר.

ההיסטוריה של הצ'י קונג

מקורותיו של הצ'י קונג מתוארכים אלפי שנים בעבר. אחת ההערכות היא שהתרגול התפתח כחלק מריקודים טקסיים שנערכו במסגרת שבטים באזורים שונים בסין. מקצבי הריקוד והתנועות השונות פותחו על מנת לחזק את הרקדנים, פיזית ונפשית, ולהגן עליהם מפני מחלות.

עם הזמן הופצו ושוכללו תנועות הריקוד המקוריות ונוצרו סדרות של תרגילי בריאות לתרגול יומיומי. מסופר כי אחד מהקיסרים המיתולוגיים של סין, חואנג די, הנחשב כאב המייסד של התרבות הסינית וידוע יותר בכינויו "הקיסר הצהוב", נהג לתרגל צ'י קונג על בסיס יומי וכתוצאה מכך חי יותר ממאה שנה.

בשנים מאוחרות יותר פותחו פרקטיקות ופילוסופיות שונות. אלכימאים ניסו להשתמש בצ'י קונג בשילוב דיאטות, צמחי מרפא ושיטות שונות ומשונות על מנת לחמוק מציפורני המוות, והאגדות מספרות שכמה מהם אף הגיעו לגיל מופלג. אחת התובנות העיקריות שהושגו היתה שבכל אחד מאיתנו שוכן "סם חיים", וכי על ידי טיפוחו באופן קבוע ניתן להשיג בריאות ואריכות חיים.

במהלך אלפי שנים תורגל צ'י קונג בעיקר על ידי אינטלקטואלים, נזירים ולוחמים לשלוש מטרות עיקריות:

לחימה, בריאות ומדיטציה. שלוש המטרות הללו שזורות זו בזו במכנה משותף של הרצון לחזק את הגוף והנפש ואת הקשר הבלתי נפרד ביניהם.

סוגי צ'י קונג – בתנועה, בעמידה, בישיבה

תרגילי צ'י קונג מתחלקים בדרך כלל לשני סוגים: תרגול בתנועה ותרגול ללא תנועה. את תרגילי הצ'י קונג ללא תנועה ניתן לחלק לשתי תתי קבוצות: תרגול בעמידה ותרגול בישיבה. בכל הצורות הדגש העיקרי דומה, שחרור ומיקוד בנשימה על מנת לאפשר לאנרגיית הצ'י לזרום באופן חופשי בגוף.

צ'י קונג בתנועה: תרגול זה מכיל בדרך כלל סדרה קצרה או ארוכה של תנועות איטיות ומתמשכות המתואמות עם נשימה והתבוננות פנימית. התנועות החוזרות מגבירות את זרימת הדם, מותחות ומחזקות את הגוף ומשפרות את המודעות לתנועה נכונה ומשוחררת.

צ'י קונג בעמידה: מזכיר לעתים יוגה, צ'י קונג בעמידה כרוך בהחזקת תנוחות שונות לפרקי זמן ממושכים.תרגולי צ'י קונג כעמידה סטטית קיימים גם באומנויות לחימה מסורתיות שונות ומהווים נדבך משלים לתרגולי הלחימה.

צ'י קונג בישיבה: תרגול צ'י קונג בישיבה מתמקד בעיקר במודעות לנשימה והתמקדות במחשבה. הרעיון בבסיס התרגול הוא להשתמש בהשפעת המחשבה על הגוף על מנת לטפח את הצ'י ולאזן את זרימתו בערוצי האנרגיה השונים.

צאן צואן

צאן צואן הוא מכלול תרגילי צ'י קונג שמטרתם היא לעודד את זרימת האנרגיה בגוף. כמו תרגילי צ'י קונג אחרים, גם תרגילים אלו פותחו על פי עקרונות הרפואה הסינית. תרגול צאן צ'ואן כולל סדרת תנוחות המבוצעת בעמידה תוך כדי ריכוז עמוק ומודעות לנשימה ולרגיעה.

הצאן צואן הבסיסי כולל חמש תנוחות הקשורות לחמשת האלמנטים ברפואה הסינית: אש, עץ, אדמה, מים ומתכת. כל אחת מהתנוחות קשורה לשניים מהאיברים הפנימיים בגוף, איבר יין ואיבר יאנג. סדרות תרגילים נוספות מרחיבות את מעגל ההשפעה לשמונת המרידיאנים ולשאר המאפיינים של הקשר בין הגוף והנפש.

היתרונות בתרגול צ'י קונג

כאשר מתרגלים צ'י גונג באופן קבוע הוא מתגלה כתרגול עוצמתי בעל השפעה רבת רבדים על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו.

התרגול הוא בעל השפעה מחזקת ומרפאה על תפקודם של כל האיברים הפנימיים ומערכות הגוף. הוא מאזן זרימת האנרגיה בגוף, מייצר הרמוניה פנימית ומאפשר לגוף ולנפש להגיע למצב של רגיעה. על פי מחקרים שונים תרגול צ'י קונג עשוי אף להאריך חיים.

בתחילה מורגש השינוי ברובד הגופני. התנועות מייצרות מתיחה עדינה של מפרקי ושרירי הגוף, תוך שחרור המתח שמצטבר שם. תלמידים רבים המתחילים לתרגל צ'י קונג מספרים שהם מרגישים נינוחים יותר ואנרגטיים יותר לאחר התרגול ובמשך שאר היום.

על פי הרפואה הסינית, האנרגיה המזינה את האיברים הפנימיים של הגוף זורמת סביב הגפיים. על ידי מתיחת הזרועות והרגליים בתנועות ספציפיות ניתן לשפר את בריאות האיברים הפנימיים.

הנשימה בצ'י קונג היא הדבר החשוב ביותר וצריכה להיות נינוחה, עמוקה ואיטית. לנשימה מסוג זה יש השפעה מרגיעה מאוד על הנפש בהתמודדות עם מצבי לחץ שונים (סטרס). כמה דקות של צ'י קונג בכל פעם שמתחילים להרגיש לחוצים עשויות לחולל פלאים.

מחקרים רפואיים מראים כי תרגול צ'י קונג מועיל לאיכות חיים, משפר את איכות השינה, משפר את שיווי משקל ובעל השפעה מיטיבה על לחץ הדם סיסטולי ודיאסטולי וקצב הלב מנוחה.

אלו הם רק חלק מהיתרונות שניתן לחוות בשלבים המוקדמים של התרגול. כאשר המודעות לגוף מתפתחת, ניתן להרגיש את השפעות הצ'י קונג ברבדים עמוקים הרבה יותר של הגוף והתודעה.

צ'י קונג ואמנות לחימה

תרגול צ'י קונג הוא מרכיב חשוב באמנויות הלחימה הסיניות הפנימיות והחיצוניות כאחד. ההתמקדות בצ'י נחשבת למקור כוח שניתן לפתח ללא הגבלה בעזרת אימון מתאים. שלושת אמנויות הלחימה הפנימיות טאי צ'י צ'ואן, שינג אי צ'ואן ובה גואה ז'אנג נשענות על הצ'י כבסיס. תרגול צ'י קונג משמש לפיתוח יכולות יוצאות דופן כמו היכולת לעמוד בפני חבטות חזקות לגוף והיכולת לשבור חפצים קשים.

טאי צ'י צ'ואן הוא סגנון הלחימה המזוהה ביותר עם הצ'י קונג, ויש אף המכנים אותו מדיטציה בתנועה. בתרגול המודרני, צ'י קונג מתמקד בדרך כלל יותר בבריאות ומדיטציה ולא ביישומי לחימה, אולם הוא עדיין ממלא תפקיד חשוב באימוני הטאי צ'י לבניית כוח, שחרור ושליטה עצמית.

צ'י קונג במרכז הישראלי לטאי צ'י

צ'י קונג הוא חלק בלתי נפרד משיטת צ'נג מינג הנלמדת במרכז הישראלי לטאי צ'י. שיעורי צ'י קונג הם חלק ממערכת השיעורים והוא מתורגל גם כחלק משיעורי הטאי צ'י. התרגול מאפשר לתלמידים לשפר את המודעות לגוף ולתנועה, לשלוט בנשימה ולחזק את הקשר בין הגוף לנפש. העבודה הנכונה עם הגוף מייצרת הרגלי תנועה נכונים יותר שמפחיתים מהעומס על המפרקים, הגב והרצועות ומפחיתה מתחים וכאבים.

התרגול העיקרי במרכז הוא צאן צואן, מדיטציה בעמידה. צ'נג מינג צאן צואן משלב סדרות של תנוחות בעמידה המסייעות להרגיע את הנפש ולהעמיק את הנשימה. כל תנוחה בצאן צואן משפיעה על איבר פנימי והמרידיאנים הקשורים אליו. 

בשיטה ישנן 5 סדרות של צאן צואן:

  • הסדרה הראשונה מתמקדת בחמשת איברי היאנג הפנימיים העיקריים בגוף האדם, שהם הלב, הכבד, הטחול, הכליות והריאות.
  • הסדרה השניה מתמקדת בשמונת המרידיאנים הנוספים.
  • הסדרה השלישית מתמקדת בשנים עשר המרידיאנים העיקריים.
  • הסדרות הרביעית והחמישית הן סדרות מורכבות יותר הנלמדות בהמשך. 

לצאן צואן יתרונות בריאותיים הקשורים לתנוחות הייחודיות של כל סדרה. התרגול מאפשר לתלמיד להירגע, להרגיש בנוח בעמידות השונות ולפתח מודעות עמוקה לנשימה ולגוף באופן כללי. תרומתו של צאן צואן מהפן הלחימתי היא בדרך שבה הוא עוזר לשמור על נינוחות של הנפש והגוף במהלך עימות.

תרגול צ'י קונג הנו אוצר של ידע פרקטי ותיאורטי שנגיש לכל אחד ואחת. דרך הצ'י קונג ניתן למצוא ולאמץ גישה רכה ואופטימית יותר לחיים. 

תלמידים בעבר ובהווה מספרים שתרגול קבוע של צ'י קונג משפיע על הגוף, הנפש והרוח. התוצאות המדווחות כללו שיפור בבריאות והרווחה הכללית, יכולת התמודדות גבוהה יותר מול לחצים ותפיסה מאוזנת ובריאה יותר של החיים.