בחירת בית ספר לטאי צ'י, כזה שהוא גם מקצועי אבל גם שמהנה ללמוד בו, היא החלטה רצינית שתשפיע על ההשתלבות וההצלחה שלך בשיטה.

השיקולים באיזה בית ספר לטאי צ'י לבחור עשויים להשתנות בהתאם לצרכים ולהעדפות האישיות שלך, לדוגמה: האם הוא קרוב לבית שלך או למקום העבודה, האם הוא במרכז העיר ויש אליו גישה נוחה בתחבורה ציבורית או חניה מסודרת, האם קיבלת עליו המלצות מחבר שמתאמן שם ועוד.

אבל ישנם כמה דברים שעליהם לא כדאי להתפשר כשבוחרים בית ספר לטאי צ'י. אלו הדברים המצביעים על כך שבית הספר שבחרת להצטרף אליו הוא גם ברמה מקצועית גבוהה וגם מקום שכיף להתאמן בו.

הנה הדברים שיעזרו לך להחליט שהגעת למקום שכדאי ללמוד בו:

  • ותק והמלצות
  • אווירה לא תחרותית
  • יחס אישי
  • צוות מקצועי ואדיב
  • שיעורים לרמות שונות
  • קבוצות מגוונות
  • שקיפות והגינות
  • קהילה פעילה ותוססת
  • פינת ישיבה עם קפה ותה

בית ספר לטאי צ'י – איך לבחור נכון

החלטת להתחיל ללמוד טאי צ'י, בואו נעזור לך לבחור את בית הספר הנכון.

ותק והמלצות

אולי הדבר הפשוט והמהיר ביותר לבדיקה. כמעט לכל בית ספר לטאי צ'י כיום יש אתר אינטרנט בו אפשר למצוא מידע על בית הספר, מתי החל לפעול, רשימת המדריכים ועוד.

עסק שפועל לאורך שנים הוא עסק יציב וטוב, עם מדריכים מנוסים ויכולת להתפתח ולהסתגל לשינויים.

המלצות אפשר למצוא בגוגל, במיוחד כשמדובר בעסק שפועל כבר מספר שנים, ודירוג נמוך צריך להדליק נורה אדומה. אבל ההמלצה הטובה ביותר היא מפה לאוזן, לכן כדאי לשאול תלמידים שכבר מתאמנים במקום או שהתאמנו בו בעבר.

אווירה לא תחרותית

הכלל החשוב ביותר בכל כניסה לאימון הוא שאת האגו משאירים מחוץ לדלת. הכלל הזה צריך לחול על התלמידים ועל המדריכים כאחד. קרבות אגו גורמים לאווירה של מתח וגם לפציעות.

אימון יכול להיות חזק, מקצועי, אינטנסיבי, קשה ועדיין להתבצע באווירה לא תחרותית. את הגישה קובע המדריך ואליו יש לשים לב, במיוחד בשיעורים הראשונים. המדריך אמור, לפני הכל, לשמור על התלמידים שלו, לספק להם סביבת אימונים בטוחה, וללמד אותם כיצד מתאמנים נכון.

הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא הבריאות שלנו, גם כשמדובר בטאי צ'י או בכל אמנות לחימה אחרת. מקום עם אווירה לא תחרותית הוא מקום שאפשר ללמוד ולהתפתח בו לאורך זמן ובהנאה רבה.

יחס אישי

מדריך טוב מכיר את התלמידים שלו כי הם חשובים לו. הוא יודע את השמות שלהם, מכיר את היכולות שלהם, מזהה את הפוטנציאל שלהם ויודע לתת הערות אישיות במקומות הנכונים.

כמו בכל מערכת יחסים, אף אחד לא אוהב להרגיש שקוף. התפקיד המדריך שלך הוא לראות אותך בתוך הקבוצה, להכיר אותך, את האופי שלך, את הצרכים שלך ולהתוות לך את הדרך הנכונה לך. פעמים רבות, ההערות האישיות מהמדריך שלך הן אלו שיקדמו אותך הכי הרבה.

המדריך שלך צריך לראות אותך, בכל שיעור.

צוות מקצועי ואדיב

כשמשלמים לא מעט כסף ומשקיעים זמן ואנרגיה מצפים לקבל מוצר איכותי.

בית ספר לטאי צ'י שמעמיד לעצמו סטנדרטים מקצועיים גבוהים הוא מקום שכדאי להיות בו. מקצועיות בתנועה, מקצועיות בטכניקה, מקצועיות בהדרכה וגם מקצועיות ברמה האישית מול התלמידים וברמת ניהול הקבוצה.

אבל מקצועיות לא נמדדת רק ברמת הטכניקה אלא, לא פחות חשוב, ברמת השירות. מגיע לך לקבל מצוות בית הספר אליו החלטת להצטרף יחס אדיב, קשוב ופתוח לכל בעיה, גם כזו שאינה קשורה ישירות לאימון.

שיעורים לרמות שונות

בכל בית ספר יש תלמידים מתחילים יותר ותיקים יותר, ולכן בית ספר טוב משלב במערכת השיעורים שלו שיעורים לרמות שונות. שיעורים למתחילים שיתאימו לך כתלמיד חדש, ושיעורים למתקדמים אליהם שם ניתן להמשיך ולהתקדם.

קבוצות מגוונת

קבוצות מגוונות עם מדריכים שונים הם דבר נהדר. לכל מדריך אופי משלו הבא לידי ביטוי בשיעור, וכל מדריך מביא מהידע והניסיון שלו. עבור התלמידים, מדובר ביתרון גדול המאפשר להם נקודות מבט שונות, גילויים חדשים ועושר לימודי רב.

שקיפות והגינות

בדיוק כמו כל עסק המעניק שירות, בית ספר לטאי צ'י צריך להיות מקום הוגן ושקוף. אם יש לך שאלה מגיע לך לקבל תשובה ברורה וישירה, בצורה נעימה ובלי התחמקויות.

מדריך הוגן מלמד את מה שהוא יודע, מודה במה שאינו יודע ומעודד אותך לרכוש במקום אחר ידע נוסף שהוא לא מסוגל להעניק לך.

היזהרו ממורים שנותנים תשובות מתחמקות או שטוענים שבידיהם סודות אותם הם מוכנים ללמד רק תמורת תשלום גבוה במיוחד או עמידה במבחנים למיניהם, או כאלו המתנהלים כעריצים על חשבון התלמידים.

קהילה פעילה ותוססת

הלב של כל בית ספר לטאי צ'י הם התלמידים שלו. בזכותם הוא פועל והם אלו שבבוא היום יקבלו את השיטה ויהיו הדור הבא של המדריכים.

קהילה פעילה ותוססת היא סימן לבית ספר שמטפח את התלמידים שלו, משקיע בפעילויות מגבשות כמו חגיגת ימי הולדת, הרמת כוסית בחגים, אימונים משותפים מיוחדים, ופועל על פי ערכים של חברות, הכלה, אנושיות וכבוד הדדי.

קהילה היא הערך המוסף של בית הספר. היא נותנת לך הרגשה שאתה חלק ממשהו משמעותי. היא מייצרת חברויות. היא הסיבה לבוא לשיעור גם כשלפעמים ממש, אבל ממש אין לך חשק. היא נותנת לך כוח.

פינת ישיבה עם קפה ותה

לא בטוח שתמצאו אותה בהרבה מקומות, לכאורה מה הקשר בין זה לאימון טאי צ'י, אבל בית ספר לטאי צ'י שדואג שתהיה בו פינת קפה עם אפשרות להכין לעצמך כוס קפה או תה, הוא מקום שכדאי להתאמן בו.

פינת ישיבה עם קפה ותה היא בעצם אמירה שמזמינה את התלמידים להרגיש בבית. ישיבה על כוס קפה או תה אחרי אימון מהנה עם החברים לקבוצה ועם המדריך זו דרך נפלאה להירגע קצת, לקחת אוויר, לשאול שאלות, לדבר על האימון וגם על דברים אחרים ולהכיר אחד את השני.

פינת ישיבה עם קפה ותה בבית ספר לטאי צ'י היא סימן שצוות המקום רואה אותך, משקיע בך וחשובה לו התחושה שלך לא רק באימון, אלא בכלל.

טיפ: התחילו בחיפוש בית ספר לטאי צ'י קרוב לבית

זה אמנם לא ברשימת הדברים שכדאי לבדוק, אבל זה בדרך כלל הדבר שכדאי להתחיל ממנו. אם יש בית ספר לטאי צ'י קרוב, לכו להתרשם, אולי זה המקום המושלם. וגם אם לא, הרבה יותר קל לחפש כשיש כבר למה להשוות.

איך לבחור בית ספר לטאי צ'י – סיכום

אמנויות הלחימה נולדו לא מתוך בחירה אלא מתוך צורך. בתקופה בה מלחמות היו עניין שבשגרה וביטחון אזרחי כמעט ולא היה קיים נולד הצורך לאמן חיילים לקראת היציאה לשדה הקרב, ואזרחים להתגונן מפני שודדים. אמנויות הלחימה היו דבר קשוח במטרה לייצר אנשים קשוחים.

המצב כיום שונה לגמרי, המלחמות נדירות וכלי הנשק השתנו, והסיכוי להיקלע לקרב פנים אל פנים ברחוב הוא נמוך יחסית, ולכן רוב המתאמנים באמנויות לחימה עושים זאת למטרות בריאות והנאה. רכישת יכולת לחימה הפכה ממטרת האימון לאחת מתוצאות האימון, והשאיפה של כל אמן לחימה היא להימנע ממצבי עימות ואלימות בכל דרך אפשרית.

גם בתי ספר לאמנויות לחימה, ובתי ספר לטאי צ'י בפרט, שינו את פניהם והם מדגישים כיום את נושא הבריאות הפיזית והנפשית, השקט והשלווה הפנימית.

בית ספר לטאי צ'י צריך לשקף אווירה של דאגה לבריאות התלמידים, להיות מקום שנעים להתאמן בו, עם מדריכים מקצועיים, אווירה נעימה וקהילה שכיף להיות חלק ממנה.

כשבוחרים בית ספר לטאי צ'י, חשוב שיהיה מקום שנעים להתאמן בו, עם מדריכים מקצועיים, אווירה נעימה וקהילה שכיף להיות חלק ממנה. זה יבטיח הנאה מהלימוד ומוטיבציה להמשיך להתאמן ולהתפתח.