הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן, לכאורה נראה שאין שום קשר בין אימון המתאפיין בתנועות ארוכות, עדינות ואיטיות לטכניקות של הגנה עצמית מול תוקף אגרסיבי. אולם מבט מעמיק על הטאי צ'י ומקורותיו מגלה כי מדובר בשיטה שפותחה בדיוק למטרה זו, מתוך מחשבה אסטרטגית ותחכום רב.

טאי צ'י נחשב בעיני רבים לסוג של התעמלות סינית, פעילות גופנית מתונה. שיטה שצמחה מתוך הפילוסופיה והרפואה הסינית, ומטרתה העיקרית היא שיפור הבריאות. ואכן, מורים רבים כיום מלמדים טאי צ'י למטרות בריאות בלבד, ואינם אינם מכירים רבדים נוספים של השיטה. 

אולם מי שמכיר את השיטה היטב יודע כי הגנה עצמית וטאי צ'י הוא חיבור טבעי, וכי מדובר בשיטת לחימה אפקטיבית המכילה טכניקות מגוונות המתאימות לטווחים ולמצבי קרב שונים.

הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן

אמנויות הלחימה השונות צמחו מתוך צורך. חלקן פותחו כאמצעי לאמן חיילים לקרב במלחמות שהתנהלו פנים מול פנים, וחלקן פותחו לצרכים אזרחיים כגון הגנה מפני שודדים, בעיה שהיתה נפוצה מאוד בעת העתיקה בה מעשי שוד היוו איום מתמיד בדרכים ובבתים. 

שיטות הלחימה בשדה הקרב כללו שימוש בכלי נשק ארוכים כגון חרבות וכידונים שהיו ברשות החיילים. פרשים התאמנו בנשקים רכובים וקשתים התאמנו בירי בקשת. כלי הנשק השונים וטקטיקות הלחימה השונות הולידו שיטות לחימה ייעודיות וייחודיות. 

שיטות הלחימה האזרחיות, לעומת זאת, כללו שימוש באמצעי לחימה פשוטים וזמינים יותר כמו סכינים ומקלות, או פשוט ביד ריקה. בקהילות שעסקו בחקלאות ונפלו לא פעם קורבן לפשיטות של כנופיות פותחו שיטות לשימוש בכלים חקלאיים כגון מגל וחרמש ככלי נשק. 

כמו שיטות אחרות, גם טאי צ'י היא שיטה שפותחה למטרות לחימה. האזרחים בתקופה ההיא נדרשו להגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן סיפק מענה הולם מאחר והוא מאופיין בטכניקות המתאימות בעיקר לטווח בינוני-קרוב, וכולל דחיפות, הפלות, מכות, מרפקים, בעיטות, הגנות, שינויי כיוון ועוד. 

במהלך המאה העשרים, עם זאת, עבר הטאי צ'י מהפכה שהחלה בסין ועד מהרה חצתה גבולות. יותר ויותר מתרגלים בחרו להדגיש את היתרונות הבריאותיים של התרגול הזורם והרך הכוללים את שיפור הגמישות, שיווי המשקל, היציבה ויכולת התנועה. מחקרים שנערכו בקרב מתרגלים והוכיחו את יעילות התרגול לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית, שיפור הריכוז ושיפור הרווחה האישית הפכו את הטאי צ'י לפופולרי מאי פעם.

אולם התוצאה של תהליך זה היתה שמורים רבים לטאי צ'י ויתרו על הפן הלחימתי שלה והתמקדו במאפיינים הבריאותיים, מדיטטיביים. הקשר למקורות התרופף, טכניקות לחימה וקרבות אימון נזנחו מאחור. הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן לא היוו עוד יחידה אחת.

אולם למרות הפופולריות שצבר הטאי צ'י בשל היתרונות הבריאותיים הברורים שבו, מדובר עדיין בשיטה שפותחה למטרות לחימה. העקרונות המאפשרים לנצל את מלוא פוטנציאל מסת הגוף ליצירת תנופה וכוח. האסטרטגיה שואפת להשיג שליטה על שיווי המשקל של היריב ובכך לנטרל את היכולת שלו לייצר התקפות יעילות, להגיע לעמדת יתרון ולהגיב בהתקפת נגד. הקאטה שמהווה את ליבת השיטה ומשמשת מעין קטלוג של טכניקות הגנה והתקפה, אמצעי שימור בתקופה בה לא היתה דרך תיעוד אחרת. 

בעזרת אימון נכון ניתן ללמוד להשתמש בטכניקות וטקטיקות של הטאי צ'י, ולהבין כיצד הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן משתלבים הלכה למעשה.

מבוא קצר וחשוב להגנה עצמית

הגנה עצמית היא למעשה הגדרה משפטית לכל דבר. ההגדרה של הגנה עצמית היא: הפעלה של כוח או אמצעי כוח על ידי אדם במטרה מנת להגן על חייו או שלומו. בעוד הזכות להגנה עצמית עומדת לכל אדם, הרי הפעלתה של זכות זו צריכה להיעשות במידה הנכונה ובסמיכות לתקיפה או לאיום. 

התייחסות להגנה עצמית במסגרת אמנות לחימה חייב, אם כן, לקחת בחשבון את עקרון המידתיות והסמיכות שאם לא כן עלול מי שמתגונן למצוא את עצמו, בסופו של דבר, מסובך בתביעה משפטית נגדו מצד מי שלכאורה ביקש לפגוע בו מלכתחילה. תגובה לא מידתית עשויה להפוך באולם בית המשפט מתגונן לתוקף.

לפיכך, העקרונות החשובים ביותר בהגנה עצמית הם דווקא לא היכולת לגבור ולהשבית את התוקף, אלא מניעה והפעלת שיקול דעת. כל עוד נצליח למנוע מצבי איום או לפחות הקצנה שלהם, ונמנע ככל הניתן להיקלע למצבים של אלימות פיזית, לא נצטרך לדאוג להשלכות משפטיות אפשריות.

כשאדם נמצא בסכנה נכנסים לפעולה מנגנונים הישרדותיים המשדרים לגוף שעליו לפעול במהירות. חומרים שונים המופרשים במוח מגבירים את הדריכות ואת היכולות הפיזיות, ומאפשרים נקיטת פעולה שמטרתה לנטרל האיום או לחמוק ממנו. 

למה חשוב ללמוד הגנה עצמית 
כמעט מדי יום אנחנו שומעים בחדשות על מקרי אלימות ותקיפה. אלימות היא, לצערנו, חלק מהחיים, אבל יש מה לעשות על מנת להפחית את הסיכוי להיפגע. כשלומדים הגנה עצמית לומדים לא רק להגן על עצמנו מפני תקיפה ישירה, אלא גם לזהות מקרים שעשויים להתפתח לכדי תקיפה ואלימות ולמנוע אותם. 

בבדיקה של אירועי תקיפה בארץ עולה שלרוב דרוש למשטרה פרק זמן על מנת להגיע למקום. במונחי הגנה עצמית, אפילו מספר דקות הוא זמן ארוך מאוד, זמן בו על המותקף להתמודד עם המצב בכוחות עצמו. 

כשלומדים טכניקות של הגנה עצמית הסיכוי להתגונן בהצלחה עולה באופן ניכר. לכן, הגנה עצמית היא מיומנות שחשוב לרכוש לא רק על מנת שנוכל להגן על עצמנו אלא גם על מנת שנוכל להגן על היקרים לנו ועל הסביבה שלנו במידת הצורך.

בעלי מיומנות הגנה עצמית הם בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר ומסוגלים להקרין שלווה ושליטה עצמית. אדם השולט בעצמו ולא מונע מאגו נוטה להיקלע פחות למצבי אלימות, מילולית או פיזית. לעתים קרובות מאוד במהלך עימות, דווקא נסיגה היא הפתרון הנכון, וקל יותר לבצע אותה מעמדה של ביטחון ושליטה. 

ולבסוף, בדיוק כמו בטבע, תוקפים מעדיפים בדרך כלל טרף קל, חלש, חסר ביטחון ומפוחד. תוקף פוטנציאלי יהסס לתקוף אדם שנראה חזק ובטוח בעצמו, או כזה שמחזיר מלחמה.

למי כדאי ללמוד הגנה עצמית
גברים, נשים, נערות, נערים… אנשי הייטק, רופאים, גננות, טבחים… או בקיצור לכל אחד כדאי לרכוש מיומנויות הגנה עצמית. כאשר אנשים מהשורה שמעולם לא נאלצו להתמודד מול תקיפה מוצאים את עצמם לפתע מעורבים באירוע אלים, הם נוטים להגיב בצורה שגויה. הרוב הגדול קופא במקום, משותק מפחד בעוד חלק מגיבים בקיצוניות יתר ונאלצים לא פעם להתמודד לאחר מכן עם תוצאות קשות, לעיתים בלתי הפיכות, ותסבוכת משפטית.

המטרה בלימוד הגנה עצמית, עבור כל אחד, צריכה להיות רכישת מיומנות שתאפשר להביא את רוב מצבי האיום לכדי שליטה והרגעה. הגנה עצמית אינה אמצעי להפעלת אלימות או אגרסיביות, אלא כלי להתמודדות ופתרון מצבים בדרך הטובה והנכונה ביותר. 

אולם מעבר להתמודדות עם תקיפה ישירה, ערך מוסף שבגללו מומלץ לכל אחד ללמוד הגנה עצמית הוא חיזוק הביטחון העצמי. ישנו קשר הדוק בין היכולת להתמודד עם מצבי אלימות לבין היכולת להתמודד עם מצבים שאינם דווקא איום או תקיפה. ביטחון עצמי ושליטה עצמית מאפשרים לנהל מערכות יחסים בריאות יותר בעבודה עם החברים והבוס, בבית עם בני המשפחה ובעצם בכל מסגרות החיים. 

מה לומדים בהגנה עצמית    
כשלומדים הגנה עצמית, מתרגלים התמודדות מול תקיפות מסוגים שונים ומצבי קיצון פתאומיים. החל מניתוח התקיפה, דרך רשימה של פתרונות אפשריים וכמובן, מתן מענה אפקטיבי. התרגול כולל מגוון הגנות שמטרתן לנטרל את התקיפה, והתקפות נגד שמטרתן ליטול חזרה את השליטה במצב. 

מספר האיומים והתקיפות האפשרי הוא אינסופי, החל מתקיפות בהפתעה, תקיפות של מספר תוקפים, תקיפות בסכינים שונות, מקלות ועוד. לכן האפשרות להכין מענה ספציפי לכל תקיפה אינו אפשרי ומן הסתם אינו יעיל. הגנה עצמית צריכה להתבסס על תגובות אינטואיטיביות, טכניקות פשוטות ויעילות וכאלו שאינן מצריכות יכולות מיוחדות, כלומר כל אחד יכול לבצע אותן בהצלחה. 

העיקרון החשוב ביותר בהגנה עצמית הוא מניעה. כלומר, כיצד ליצור תנאים שיקטינו ככל האפשר את האפשרות לתקיפה. לדוגמה, הימנעות מהליכה לבד בלילה במקומות המועדים לפורענות או נעילת דלת הבית. בהקשר יותר עכשווי, הימנעות מהליכה תוך דיבור בטלפון סלולרי או גרוע מכך, תוך האזנה למוזיקה עם אוזניות.

מניעה נלמדת בעיקר ברמה התיאורטית, באמצעות הרצאות או שיחות, ועיקרה ההבנה כי הכלי החשוב ביותר בהגנה עצמית הוא המוח. הכרה של סכנות אפשריות והדרך להימנע מהן מבעוד מועד היא הדרך הטובה ביותר למנוע את מרבית מקרי התקיפה מלכתחילה. 

בכל האמור במניעה, המשפט "סוף מעשה במחשבה תחילה" מהווה תמצית מושלמת לנושא. מיומנות הגנה עצמית, גם הגבוהה ביותר, אינה תעודת ביטוח בשום אופן. ההגנה העצמית הטובה ביותר היא ללא ספק זו שמצליחה למנוע את מצב האיום מלכתחילה. 

עיקרון חשוב נוסף בהגנה עצמית הוא הניסיון להימנע מאלימות בכל דרך. היכולת להתמודד עם איום או תקיפה ללא הצורך להגיע לידי אלימות, לדוגמא על ידי הפגנת החלטיות ונחישות אל מול האיום. לחילופין, התנצלות ונקיטת עמדה פייסנית עשויה להוציא את רוח הלחימה של תוקף נחוש. 

זהו השלב בו הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן מתחילים להתחבר. תוצאה חשובה של האימון הוא שיפור הביטחון העצמי והשליטה העצמית, תוצאה של השגת מיומנות טכנית גבוהה יותר מצד אחד ושלווה פנימית והיכולת לוותר על האגו מצד שני. 

ועם זאת ישנם מצבים שבהם לא ניתן להימנע משימוש בכוח. כאשר מותקפים חשוב לדעת כיצד להדוף אגרוף או בעיטה, כיצד להשתחרר מחניקה או מחיבוק דוב, כיצד להתמודד עם תקיפה באמצעות מקל או סכין. גם פה, הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן משתלבים היטב מאחר והרכות המובנית בטאי צ'י מאפשרת להגיב במידתיות, דבר שעשוי למנוע סיבוכים משפטיים עתידיים.

ללמוד להילחם בלי להילחם

אי אפשר ללמוד הגנה עצמית מבלי להתנסות במצבי תקיפה, אולם ניתן וצריך לעשות זאת בסביבה מבוקרת ומכבדת. לחימה באימון לא צריכה להיות מסוכנת או מתסכלת או מפחידה, אלא רכה זורמת ומעצימה. 

אימון תחת הדרכה מקצועית בגישה נכונה ותומכת הוא אתגר מהנה ומספק ביותר הממלא אותנו אנרגיה ומחשבות חיוביות. כאשר מתרגלים טכניקה או אפילו קרבות אימון הפסד או ניצחון אינם חשובים, מטרת האימון הוא לסייע אחד לשני לצמוח.

דוגמה לדרך בה משתלבים הגנה עצמית וטאי צ'י באימון היא פוש הנדס. פוש הנדס הם אוסף תרגילים בזוגות שפותחו במהלך השנים על ידי מורים לטאי צ'י בשביל לתרגל מיומנויות וטכניקות במצבי לחימה מטווח קרוב. 

פוש הנדס מאפשר לתרגל מיומנויות כלליות חיוניות כגון: זרימה, תזמון, טווח, עבודת רגליים, שיווי משקל וכוח מתפרץ. בנוסף ניתן לתרגל טכניקות ספציפיות כמו דחיפות, משיכות, הפלות, בריחים ועוד. אימון פוש הנדס מבוקר מאפשר לשני המתאמנים לחוות היבטים טכניים ונפשיים של מצבי הגנה עצמית ולצבור מיומנות ותחושת מסוגלות, מבלי בעצם להילחם ממש. 

הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן – 5 עקרונות חשובים

רוב האנשים שרכשו מיומנויות הגנה עצמית יגלו כי ניתן לפתור את רוב מצבי העימות ללא שימוש באלימות כלל, ואם כן אז באופן מידתי ביותר תוך הימנעות מפגיעה עצמית מחד וגרימת מינימום נזק מאידך. במידה ומדובר במצב קיצוני יותר קרי תקיפה אלימה מסוג כלשהו, מיומנויות הגנה עצמית מעלות את הסיכוי לפתור את המצב בצורה הטובה ביותר.

אז לסיום, הנה 5 טיפים חשובים שיעזרו לכם לשלב הגנה עצמית וטאי צ'י באופן מיטבי:

לזכור במי אנחנו נלחמים
הרוב המוחלט של העימותים הוא תוצאה של מלחמה על כבוד או על אגו. החלפת מילים מתפתחת בן רגע להחלפת מהלומות. אובדן פנים מתפתח למעגל אינסופי של נקמה. במלחמה אין מנצחים, יש רק מפסידים. עבור אמן לחימה, לחימה תמיד תהיה מוצא אחרון. לכן, המטרה באימון היא, בסופו של דבר, לא ללמוד איך להילחם אלא ללמוד איך לא להילחם. 

תפקיד הלחימה באימון הוא לבחון את הגבולות והיכולות של עצמנו. אנו בודקים את רמת הידע והמיומנות שלנו, את היכולת לממש את מה שלמדנו, אבל לא רק. אנו נלחמים גם כדי לפתח את רוח הקרב, המשמעת, הסיבולת, הביטחון העצמי, הרגישות, הסבלנות, הסובלנות, היכולת להתאושש מפגיעה ולסלוח, היכולת לנהל מאבק ברוח חברית, טובה ועניינית, היכולת להגיב במידה הנכונה. אנו נלחמים על מנת לבנות את האישיות שלנו.

אנו לומדים להתמודד עם כישלון, כעס ותסכול. אנו לומדים לשלוט באגו ולא לתת לו לשלוט בנו. אנו לומדים להגיב מתוך מחשבה ולא מתוך אינסטינקט. אנו עובדים על החולשות שלנו ולומדים לנצח אותן. 

אנחנו נלחמים כדי להעצים את הביטחון שלנו אבל לא על חשבון אחרים, כדי להפוך אותנו לאמני לחימה טובים יותר, אבל חשוב מזאת, כדי לעשות מעצמנו בני אדם טובים יותר כלפי עצמנו וכלפי הסביבה שלנו.

באמנות לחימה הלחימה היא כלי, לא מטרה. היא צעדה מתמדת בשביל של חקר עצמי ושיפור מתמיד.

להילחם או לברוח או… לעצור רגע לחשוב
תגובת "הילחם או ברח" מוכרת מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה, ומתייחסת למנגנון הישרדותי אבולוציוני, אשר מכין את המותקף להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית. לעתים מכונה התגובה "הילחם או קפא" בשל הנטייה לקפוא במקום מול סכנה.

כאשר אדם נמצא תחת איום, מיידי או עתידי, האינסטינקטים והרגשות, בעיקר פחד וכעס, נכנסים לפעולה ופותחים במאבק שליטה עם השכל: מי יקח לעצמו את השליטה בגוף. במקרים רבים הרגש, כלומר האינסטינקט, אותו שריד אבולוציוני רדום, מנצח והגוף מגיב אוטומטית. 

ככל האמור בהגנה עצמית, שלושת התגובות – הילחם, ברח או קפא – עשויות להתברר כבעיתיות במידה והן מונעות מרגש. תגובה רגשית, במקרים רבים של תקיפה, עשויה להיות מוטעית ולהחריף מצב, במקום לפתור אותו. 

אחת המטרות של התרגול בהגנה עצמית היא גם להצליח להתמודד בצורה טובה יותר עם התגובה הרגשית שנוצרת אל מול האיום. החיבור של הגנה עצמית וטאי צ'י צ'ואן מייצר את מערכת האיזונים החשובה כל כך.

יותר תרגול, יותר סיכוי
האם אפשר לדעת מראש שנצליח להתמודד בצורה טובה מול ניסיון תקיפה? התשובה היא לא. גם אם נתאמן שנים רבות, המציאות תמיד יכולה להפתיע אותנו. לעולם לא ניתן לקחת בחשבון את סך כל המשתנים באירוע תקיפה. כמו בקרב או בתחרות, הסיכוי להפסיד קיים תמיד.

האם אפשר להניח שמי שלמד הגנה עצמית יהיה בעל סיכוי גבוה יותר להתמודד עם אירוע תקיפה לעומת מי שלא למד הגנה עצמית? התשובה היא כן. מיומנות גבוהה יותר, ניסיון רב יותר וביטחון עצמי גבוה יותר מעלים את הסיכוי להגיב נכון גם נוכח מצבים מורכבים.

לכן הדבר החשוב ביותר שצריך להבין לגבי הגנה עצמית הוא כי המפתח להצלחה בזמן אמת הוא אימון ותרגול. תרגול שווה ניסיון, תרגול שווה ביטחון, תרגול שווה מיומנות, תרגול שווה שיפור מתמיד. 

כאשר תגובה הופכת לאינסטינקט, היא יכולה לעקוף את מנגנון הרגש ומול תקיפה לייצר מערך התמודדות ראשוני ולקנות זמן. בזמן הזה נכנס לפעולה מנגנון החשיבה, ניתן להעריך את המצב מחדש, להשיג שליטה בגוף, להרגיע את הרגש ולמצוא את הדרך הטובה ביותר לפתרון. 

הגנה עצמית אינה אמורה להפוך אותנו לאגרסיבים או אלימים אלא להפך. במישור הנפשי, מטרת התרגול היא להגביר את היכולת לשמור על שליטה עצמית מול איום על מנת להגיב בצורה מידתית ונכונה. הדרך לכך היא באמצעות תרגול חזרתי של טכניקות ותרגילים עד שהם מוטמעים בזיכרון הגופני שלנו, כלומר הופכים בעצמם סוג של אינסטינקט, אבל במקרה הזה, אינסטינקט שאפשר לסמוך עליו. 

פחות אגו, פחות סיכון
אדם שמסוגל לכבוש את האגו, שמסוגל למחול על כבודו, שאינו צריך להוכיח את כוחו, הוא אדם שידע להימנע מרוב מצבי האלימות. ואם, על אף הכל, יהיה מעורב בכזה, יהיה מסוגל להרגיע ולהגיב בקור רוח ובצורה נכונה ומידתית.

הדבר החשוב ביותר בתרגול הגנה עצמית הוא דווקא המודעות לכישלון. דווקא במקום הזה, כשמנסים תרגיל באימון ונתקלים בקושי, מבינים את מידת הסיכון שכרוך במצבי אלימות, ולמה כדאי להימנע מהם בכל מחיר כמעט, גם על חשבון פגיעה בכבוד.

את הכבוד קל לשקם. גוף פצוע, קשה הרבה יותר.

בלאגן מאורגן
מצב בו נדרשת תגובה של הגנה עצמית הוא לרוב כאוטי, בלתי צפוי ומבלבל. יש סיכוי להיפגע והאלמנט הרגשי, הנפשי משחק תפקיד מכריע ביכולת להגיב ולנצח. היססת, הפסדת. בקיצור, בלאגן. 

החיבור של הגנה עצמית וטאי צ'י מאפשר לייצר בלאגן מאורגן לצורך תרגול באמצעות תרגול פוש הנדס. 

היתרון הגדול של פוש הנדס כקרב אימון הוא שהוא בטיחותי יחסית וניתן לתרגל אותו ברמות שונות של אינטנסיביות. לכן הוא מתאים לכל תלמיד, בכל גיל או רמה. בזכות טווח העבודה הקרוב והמגע המלא, קל לייצר תחושה של מצבי לחץ וחוסר וודאות בתרגול, כל זאת בתנאים מבוקרים תוך שמירה בטיחות המתאמנים.