פעילות גופנית מתונה מוגדרת כפעילות גופנית שמעלה את קצב הלב והנשימה, ודורשת מהגוף מאמץ סביר מבלי לייצר עומסים גדולים מדי שעלולים לגרום לנזק.

פעילות גופנית מתונה היא אולי הדרך הטובה והחשובה ביותר לשמירה על הבריאות מאחר והיא מציעה מגוון רחב של יתרונות פיזיים ונפשיים.

במאמר זה נבחן את היתרונות של פעילות גופנית מתונה ומהי הפעילות הגופנית המתונה המומלצת ביותר.

למה דווקא פעילות גופנית מתונה

עבור רוב המתאמנים המעוניינים למקסם את הסיכוי להתמיד באימונים ולהפחית למינימום את הסיכון להיפצע באימון, פעילות גופנית מתונה היא הבחירה הטובה ביותר. כאשר מתאמנים בעצימות מתונה, נוצר עומס חיובי שבונה יכולת, מייצר מוטיבציה ותחושת סיפוק, ומעודד התמדה.

מחקרים מראים שדווקא פעילות גופנית מתונה יכולה לספק יתרונות בריאותיים רבים כגון הפחתת הסיכונים למחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת מסוג 2, סוגים מסוימים של סרטן, מחלות כרוניות והשמנת יתר. הוכח גם כי פעילות גופנית מתונה משפרת את מצב הרוח ובריאות הנפש, מורידה את רמות הלחץ ומגבירה את רמות האנרגיה.

היתרונות של פעילות גופנית מתונה

הנה רק כמה מהסיבות שבגללן חשוב כל כך לעסוק בפעילות גופנית מתונה באופן תדיר:

שמירה על משקל תקין

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של פעילות גופנית מתונה הוא שהיא יכולה לעזור לשמור על משקל תקין. על ידי שריפת קלוריות והגברת חילוף החומרים, פעילות גופנית מתונה יכולה לעזור לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין בטווח הארוך. בנוסף, פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור בבניית מסת שריר אשר גם תורמת למשקל תקין.

שיפור בריאות הלב

מחלות לב וכלי דם הם מגורמי המוות השכיחים בעולם המערבי. פעילות גופנית מתונה יכולה לסייע בשמירה על בריאות הלב ומערכת הדם, לאזן את רמת הכולסטרול בגוף ולהפחית את הסיכון למחלות לב, שבץ, אי ספיקת לב ומצבים קרדיווסקולריים אחרים. מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית חשובה לא פחות מתזונה בריאה למניעת מחלות לב.

הפחתת הסיכון להשמנת יתר וסוכרת

פעילות גופנית מתונה יכולה לעזור להפחית את הסיכון למחלות כרוניות מסכנות חיים כמו השמנת יתר, סוכרת מסוג 2 על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), פעילות גופנית סדירה יכולה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 עד 50%.

הפחתת הסיכון לסרטן

בשנים האחרונות נערכים יותר ויותר מחקרים המראים כי פעילות גופנית יכולה לעזור להפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן, כולל סרטן השד והמעי הגס.

שמירה על בריאות המוח

הוכח כי פעילות גופנית יכולה לעזור לשמור על בריאות המוח, לשפר את הזיכרון, הריכוז וחדות המחשבה, להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית הקשורה לגיל, ואפילו לסייע בטיפול ומניעת מחלות הקשורות למוח כגון דמנציה ואלצהיימר.

שיפור יכולות גופניות

פעילות גופנית סדירה היא מתכון ידוע לחיים ארוכים, עצמאיים ובריאים. היא מגבירה את כוח השרירים והסיבולת, מעצימה את הגמישות וטווח התנועה, משפרת את שיווי המשקל והקואורדינציה, מסייעת להפחית את רמת השומן בגוף ותורמת לרמת הכושר הכללית.

מניעת מחלות של הגיל המבוגר

ההמלצה החד משמעית לאנשים מבוגרים כיום היא לשלב בשגרת יומם סוגים שונים של פעילות גופנית היכולה לסייע במניעת מחלות של הגיל המבוגר כגון דלקות פרקים, אוסטאופורוזיס ואפילו פרקינסון.

שיפור השינה

שינה טובה היא ההזדמנות של הגוף לנוח ולמלא מצברים ולכן היא חשובה כל כך. בנוסף, במהלך השינה מבצע הגוף תהליכים רבים הקשורים למערכת החיסונית וחיוניים לשמירה על בריאות תקינה. פעילות גופנית מסייעת להפחית תחושות של מתח וחוסר מנוחה, ותורמת להגברה של ייצור הורמונים שעוזרים לשנת לילה טובה יותר.

שיפור מצב הרוח

המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" הוא אמיתי ונכון. מחקרים רבים מראים כי עיסוק בפעילות גופנית משפר את מצב הרוח, מעלה את רמת האנרגיה ומסייע להפחית מתחים ותחושות שליליות. פעילות גופנית סדירה מומלצת כטיפול משלים לאנשים הסובלים מתופעות של דיכאון וחרדה.

יתרונות חשובים נוספים של פעילות גופנית מתונה

לפעילות גופנית יתרונות חשובים נוספים שעשויים לשפר את איכות החיים באופן משמעותי:

שיפור הביטחון העצמי

פעילות גופנית מסייעת לתחושת ביטחון ביכולות הגוף לבצע משימות שונות, ומפחיתה תחושות שליליות של חוסר מסוגלות. בכך היא מעודדת את תחושת הביטחון העצמי.

שיפור היצירתיות

פעילות גופנית מגבירה את רמות האנדורפינים במוח שהם כימיקלים המשפרים את מצב רוח ומעודדים תחושה טובה, אהבה ויצירתיות.

שיפור המיקוד והריכוז

פעילות גופנית משפרת את כושר המיקוד והריכוז, מה שיכול לסייע לספק ביצועים טובים יותר בביצוע משימות שונות בבית, בבית הספר או בעבודה.

באיזו פעילות גופנית מתונה לבחור

סוג אחד של פעילות גופנית מתונה שהפך פופולרי מאוד בכל העולם בשנים האחרונות הוא טאי צ'י. הטאי צ'י הוא אמנות לחימה שמקורה בסין, ומתורגלת כיום גם למטרות בריאות. זוהי צורת פעילות גופנית המשלבת תנועות עדינות ומדיטציה, ומספקת יתרונות רבים ומוכחים לגוף ולנפש.

הטאי צ'י דוגל ברעיון של תנועה ללא מאמץ. באימון לומדים כיצד להניע את הגוף לנוע כיחידה אחת בזרימה והרמוניה מושלמת.

טאי צ'י ידוע כמשפר גמישות, כוח, יציבה, קואורדינציה ושחרור. אחד היתרונות הגדולים ביותר של הטאי צ'י הוא היכולת שלו לשפר את שיווי המשקל ולהפחית את הסיכון לנפילות.

יתרון נוסף של טאי צ'י הוא בהפחתת מתח וחרדה. התנועות האיטיות, המשלבות גישה מדיטטיבית, מסייעות להרגיע את הנפש ולהשיל מהגוף תחושות של לחץ וסטרס שהצטברו במשך היום.

טאי צ'י מוכר גם כטיפול משלים לבעיות רפואיות רבות כגון מחלות לב וכלי דם, כאבים ונוקשות במפרקים, שיקום פציעות ספורט או פציעות אחרות, השמנת יתר, חולשה של מערכת החיסון ואפילו מחלות של מערכת העצבים כגון פרקינסון ואלצהיימר.

טאי צ'י הוא פעילות גופנית מתונה מצוינת עבור אנשים בכל הגילאים ובכל רמות הכושר, שכן ניתן לתרגל אותו בקצב ורמת קושי מותאמים אישית, בהתאם ליכולות ולמגבלות המתאמן. אימון טאי צ'י הוא דרך מהנה, מעניינת ובריאה להחזיר את התנועה לחיים ולהפוך אותה לחלק מהטבע שלנו, בדיוק כמו כשהיינו צעירים.