טאי צ'י

טאי צ'י צ'ואן היא אמנות לחימה סינית ממשפחת אמנויות הלחימה הפנימיות רכות. משמעות השם הוא "האגרוף העילאי" או "האגרוף חסר הגבולות" כאשר 'טאי' מתורגם ל'גדול', 'צ'י' ל'עילאי' או חסר גבול ו'צ'ואן' ל'אגרוף', מה שמעיד על כך שמדובר בשיטת שפותחה למטרות לחימה מעשית והגנה עצמית. 

מקורותיה המדויקים של השיטה אינם ידועים, אבל הסברה הרווחת היא כי היא התפתחה בסין של המאה השש עשרה באזור הכפר צ'ן, כנראה מתוך שילוב של מספר אמנויות לחימה קיימות. בהמשך התפתחו סגנונות נוספים שחלקם כוללים גם אימון בכלי נשק מסורתיים, המוכרת ביותר מביניהם היא קרוב לוודאי החרב הישרה.

התרגול מתאפיין בתנועה זורמת ומודעת ללא שימוש בכוח, תוך תשומת לב מיוחדת לשחרור ואיזון הגוף ומיקוד המחשבה. טכניקות הלחימה מתאפיינות בשאיפה לנטרל התקפה ברכות, כלומר להימנע ממצב של כוח מול כוח, ולהשתמש בהסטות והתחמקויות על מנת להגיע לעמדת יתרון שתאפשר ביצוע טכניקת נגד. 

אף כי מדובר בשיטה שפותחה למטרות לחימה, מתאמנים רבים מתרגלים אותה כיום דווקא למטרות בריאותיות. מחקרים מדעיים רבים הוכיחו את יתרונות התרגול לחיזוק הגוף והנפש ומניעת מחלות, והוא נחשב כיום בקרב אנשי רפואה ומאמני ספורט לאחת מסוגי הפעילות הגופנית המומלצים ביותר עבור נשים וגברים בכל גיל. כל אלו הפכו את הטאי צ'י לאחת מאמנויות הלחימה הפופולריות ביותר בעולם כיום. 

הקאטה

הקאטה היא אולי המאפיין המובהק ביותר של אימון טאי צ'י. הקאטה מורכבת מרצף של תנועות זורמות המבוצעות במהירות נמוכה, ברכות ובעדינות. הקאטה היא למעשה מעין קטלוג של תנועות הכולל בתוכו את כל המאפיינים העיקריים של סגנון מסויים. 

לסגנונות השונים יש צורות שונות של קאטות עם דגשים שונים ורצפים שונים, חלק מהקאטות קצרות וחלק ארוכות, וכמו כן ישנן קאטות המבוצעות עם כלי נשק. אולם מאחר וכפי הנראה התפצלו כולם מאותו סגנון אב, ניתן למצוא קווי דמיון רבים בין הקאטות. 

תרגול מדויק חוזר של הקאטה מייצר עבור התלמיד שגרת אימון המאפשרת לו לשפר את הבנת התנועה והמיומנות, לשמור על הבריאות הפיזית ועל האיזון הנפשי וכן לשנן את יישומי הלחימה המשתמעים מהתנועות. 

אחד הרעיונות החשובים ביותר בתרגול הקאטה הוא רעיון השיפור המתמיד. השאיפה של המתרגל היא להביא את תרגול הקאטה שלו למקסימום מבחינת הדיוק, הזרימה, המיקוד וכל פרמטר אחר. את אותו רעיון אנו שואפים ליישם גם במסגרות החיים השונות כגון עבודה, משפחה, קהילה ועוד, שאיפה מתמדת לשיפור עצמי המשפיע לטובה גם על סביבתנו. 

היתרונות הבריאותיים של הטאי צ'י

לפי הרפואה הסינית, תרגול טאי צ'י על בסיס קבוע הוא מרשם עתיק ובדוק לבריאות טובה ואריכות ימים. התנועות הרכות והמתמשכות מגמישות את הגוף ומחזקות אותו, מייצרות עיסוי לאיברים הפנימיים ומשפיעות באופן מיטבי על זרימת אנרגיית החיים, הצ'י, בגוף. 

תפיסת הרפואה הסינית מעמידה את חוסר האיזון בין יין ליאנג כגורם הראשוני למחלות גוף ונפש. מחלה נגרמת בשל עודף או חוסר במערך בין היין והיאנג באחד או יותר מהאיברים הפנימיים. כאשר הצ'י זורם בגוף בצורה חלקה הוא מאזן את רמות היין והיאנג באיברים הפנימיים ומחזק אותם. כתוצאה מכך מערכות הגוף השונות פועלות בצורה יעילה יותר, ביניהן גם מערכות ההגנה והריפוי הטבעי.

היתרונות הבריאותיים של הטאי צ'י מוכרים כיום היטב גם בעולם המערבי. הוא נחשב לפעילות גופנית מתונה המתאימה לרוב האנשים, והתרגול הוכח כתורם לחיזוק השרירים, הגידים ומבנה השלד, שיפור היציבה, הגמישות ושיווי המשקל ואף לשחרור תנועת המפרקים. 

מחקרים שנערכו ברחבי העולם, חלקם של מוסדות אקדמיים מובילים, הראו כי לתרגול טאי צ'י השפעה מיטיבה על מערכת הנשימה, מחזור הדם ומערכת העצבים. נמצא כי אנשים המתרגלים באופן קבוע סובלים פחות מתסמינים הקשורים למחלות מודרניות כגון לחץ דם, מתח נפשי, מחלות עיכול, בעיות נשימה וחולשה של מערכת החיסון. 

התרגול יכול להשפיע לטובה כמעט על כל תחום בחיינו. בשעה שאורח החיים המודרני מעמיד בפנינו אתגרים יומיומיים, פיזיים ונפשיים, לא פשוטים, אנו זקוקים לכלים שיאפשרו לנו להתמודד איתם בצורה הטובה ביותר. החל ממניעת מחלות, דרך שיפור הקשב והריכוז, שיפור מצב הרוח וההערכה העצמית וכמובן, שיפור הביטחון העצמי ויכולת ההתמודדות במצבים שונים. 

מתרגלים מעידים כי לאימון תרומה משמעותית לשיפור איכות חייהם ומציינים כי התרגול מהווה עבורם אי של שקט בשגרת היומיום הסוערת.

הכוח שברכות

לדברי מאסטר וונג פו לאי, הפילוסופיה של הטאי צ'י היא הביטוי שלו במימד המעשי. כלומר, על מנת להבין את השיטה ולהצליח ליישם את העקרונות שלה גם בחיי היומיום, חשוב, בנוסף לתרגול הקאטה, ללמוד גם את היישומים הלחימתיים של כל תנועה ולתרגל פוש הנדס. 

טאי צ'י היא אמנות לחימה המותאמת לטווחים שונים, בעיקר בינוניים וקצרים. רבות מהטכניקות מבוססות על שילוב של תנועה מעגלית שמטרתה להסיט ולנטרל את הכוח שמפעיל היריב, והתקפה חוזרת תוך שימוש בכוח מתפרץ הנובע מתוך השחרור, היציבה ושימוש באגן כמנוף לתנועה. מגוון הטכניקות בשיטה הוא רחב מאוד וכולל מכות, בעיטות, בריחים, הפלות וגם שימוש בכלי נשק שונים.

בשל האופי הרך של תרגול הטאי צ'י, יש המכנים אותו לחימה רכה. ואכן, גם מהבחינה הלחימתית הרעיון המרכזי הוא לא להפעיל כוח מול כוח אלא להפך, מול כוח להפעיל רכות ושחרור. טקטיקה עיקרית היא לאפשר ליריב למצות את מלוא פוטנציאל ההתקפה שלו על מנת להטות את כוחו, להוציא אותו משיווי המשקל שלו ובכך לנטרל אותו ולאפשר מעבר להתקפת נגד.

טאי צ'י, כמו שיטות לחימה אחרות שפותחו למטרות הגנה עצמית, היא שיטה הגנתית מיסודה, ולכן רוב הטכניקות מבוצעות כתגובה להתקפת יריב. לחימה מכל סוג, המחייבת בדרך כלל פגיעה ביריב, היא מוצא אחרון בלבד שנעשה בו שימוש רק לאחר מיצוי מוחלט של שאר האפשרויות.

גישת הלימוד המודרנית שלנו במרכז הישראלי לטאי צ'י הופכת את הטאי צ'י משיטת לחימה בלבד לכלי המאפשר התמודדות עם בעיות במגוון מצבים כגון מערכות יחסים, יחסי עבודה, עסקים ועוד. במצבים כאלו שאינם מצבי לחימה, השימוש בעקרונות הנלמדים באימון מאפשר להחזיר את האיזון כאשר הוא מופר, ובכך להביא לפתרון הבעיה במינימום מאמץ ומקסימום תוצאה.

הסגנון של שיטת צ'נג מינג

בשנת 1929 הוגדרה קאטה חדשה בשם "הסגנון האורתודוקסי". הקאטה פותחה על ידי חיבור תנועות שנאספו מכל חמשת הסגנונות המרכזיים של הטאי צ'י: צ'ן, יאנג, וו – האו, וו וסון. אחת המטרות שדחפו לפיתוח הסגנון האורתודוקסי הייתה שימור התוכן המהותי, גרעין הידע, של הטאי צ'י באופן הרחב והיעיל ביותר. תנועות וטכניקות לא יעילות נופו במטרה ליצור קאטה בה לכל תנועה יש יישום לחימתי ברור.

הנוסח הסופי של הקאטה הוצג בפני קבוצת המאסטרים של הסגנונות השונים כדי שיוכלו להוסיף עליו כפי שימצאו לנכון, ולהפיץ אותו למספר תלמידים גדול ככל האפשר. אותה הקאטה הוצגה גם בפני גראנד מאסטר וונג שו צ'ין, ששינה והרחיב אותה תוך שילוב טכניקות מהשיטות שינג אי ובה גואה בהן התמחה.

התוצאה שהתקבלה היא קאטה ייחודית לשיטת צ'נג מינג המשלבת את היתרונות של כל סגנונות הטאי צ'י העיקריים, ולכן נחשבת לסגנון השלם ביותר כיום הנלמד כיום. את הקאטה הזו אנו מלמדים במרכז הישראלי לטאי צ'י ובכל סניפי שיטת צ'נג מינג בעולם. 

טאי צ'י לכולם

טאי צ'י הוא מסע שמתחיל בסקרנות, עם הסקרנות באה ההתמדה, עם ההתמדה באה ההבנה, עם ההבנה באה ההפנמה, עם ההפנמה באה היכולת.

אנחנו במרכז הישראלי לטאי צ'י נכיר לך גישת לימוד חדשה המחברת בין הקסם העתיק של הטאי צ'י למציאות היומיומית העכשווית, ונעניק לך כלים להתפתחות אישית, לביטוי עצמי, להעצמה פנימית, לאיזון והרמוניה ולאיכות חיים טובה יותר.

על מנת להתחיל לתרגל לא נדרשות יכולות אתלטיות, כושר גופני או נתונים פיזיים מיוחדים, וכמובן לא נדרש ידע מוקדם. האימון מתאים כמעט לכל אחד ואחת בכל גיל. מדריכי המרכז הישראלי לטאי צ'י ילוו אותך מההתחלה, צעד אחר צעד, בקצב שלך מההתחלה בסביבת אימונים נעימה ובטוחה.